Mechanicy wprost: współczesny samochód jest bardziej awaryjny. Wyniki ogólnopolskiego badania właścicieli serwisów samochodowych

Chorzów, 26 lutego 2025 r. – Blisko trzy czwarte właścicieli warsztatów motoryzacyjnych ma wątpliwości, co do niezawodności nowoczesnych technologii stosowanych w autach. W porównaniu do modeli sprzed 20 lat, współczesne samochody są bardziej awaryjne. Wynika to z krajowego badania, jakie przeprowadziła należąca do firmy Moto-Profil największa w Polsce sieć warsztatów samochodowych – ProfiAuto Serwis. Dodatkowo mechanicy wskazali najmniej awaryjną markę oraz samochody, które ich zdaniem obecnie psują się najczęściej.

aktuALNOSC_MP.png

Wraz z postępem motoryzacyjnym wydawać by się mogło, że samochody będą coraz trwalsze i tym samym mniej awaryjne. Tymczasem zdaniem mechaników, jakość dzisiejszej motoryzacji nie jest ta sama, a wręcz przeciwnie - solidność wykonania uległa pogorszeniu w stosunku do swoich poprzedników. Potwierdzają to wyniki badania, jakie sieć ProfiAuto Serwis przeprowadziła wśród ponad 100 właścicieli warsztatów z całej Polski. 

Współczesne auta psują się częściej niż starsze modele 

Zdecydowana większość uczestników ankiety uważa, że współczesne samochody są bardziej awaryjne niż ich starsze odpowiedniki. Stwierdziło tak ponad 72% mechaników. Prawie jedna czwarta właścicieli warsztatów (23%) utrzymuje, że poziom awaryjności pozostał bez zmian, natomiast jedynie niecałe 5% uznało, że obecne auta psują się rzadziej niż starsze pojazdy. 

 - Czy w ostatnich latach nastąpiło wyraźne pogorszenie trwałości samochodów? Czy rzeczywiście współczesne pojazdy cechują się mniejszą wytrzymałością niż modele sprzed kilkudziesięciu lat? Niezupełnie, choć bez wątpienia szybciej sygnalizują potencjalne usterki. Wynika to głównie ze wzrostu poziomu skomplikowania nowoczesnych aut – zawierają one po prostu więcej komponentów, które potencjalnie mogą ulec awarii - uważa Mariusz Maksym, koordynator należącej do firmy Moto-Profil sieci warsztatów ProfiAuto Serwis.  

Główne przyczyny awarii  

Badanie przeprowadzone wśród mechaników dostarcza też istotnych informacji na temat przyczyn wysokiej awaryjności współczesnych samochodów. Niemal połowa ankietowanych (ponad 46%) jako główny powód usterek wskazuje na niską jakość materiałów użytych do produkcji części na pierwszy montaż. Blisko 30% uważa, że kluczową rolę odgrywa nadmierna liczba systemów elektronicznych, które mogą powodować błędy w działaniu. Z kolei dla ponad 12% właścicieli serwisów decydujące są zaniedbania samych kierowców, takie jak nieregularny serwis.

Ponad 6% mechaników zwróciło także uwagę na niewystarczającą liczbę testów przed wprowadzeniem nowych technologii na rynek, natomiast 4% respondentów wskazało inne czynniki wpływające na wyższą awaryjność. - To tylko potwierdza, że specjaliści z warsztatów samochodowych największy problem widzą w jakości komponentów oraz rosnącej złożoności systemów elektronicznych. Dodatkowo, istotnym czynnikiem jest również sposób użytkowania pojazdów, który nie zawsze nadąża za technologicznymi zmianami w motoryzacji. Współczesne samochody są wyposażone w zaawansowaną elektronikę, czujniki czy moduły sterujące. Te elementy wymagają odpowiedniej eksploatacji i regularnej diagnostyki - podkreśla Mariusz Maksym.

- Wielu kierowców, przyzwyczajonych do prostszych konstrukcji sprzed dwóch dekad, nie zawsze zdaje sobie sprawę, jak duży wpływ na żywotność nowoczesnego auta ma sposób użytkowania, obsługa serwisowa czy nawet jakość użytych części i płynów eksploatacyjnych. Zmiany te sprawiają, że współczesne pojazdy mogą wydawać się mniej trwałe – niekoniecznie ze względu na gorszą jakość wykonania, ale z powodu zaniedbań samych użytkowników, którzy nonszalancko podchodzą do obsługi serwisowej, bo niegdyś tak robili i nic się nie działo – dodaje koordynator sieci warsztatów ProfiAuto Serwis.

Co zmniejsza awaryjność? 

Większość właścicieli serwisów samochodowych skupiła się na przyczynach wyższej awaryjności współczesnych pojazdów. Jednak zapytani o czynniki, które mogą zmniejszyć liczbę usterek i jednocześnie stanowić przewagę nowych aut, wskazali przede wszystkim na rzetelne testy przed wprowadzeniem danej technologii na rynek oraz brak samodzielnych napraw wykonywanych przez kierowców. Mechanicy zwrócili także uwagę na regularne serwisowanie nowych pojazdów, które pozwala na bieżąco eliminować potencjalne awarie. 

Mechanicy stawiają na auta azjatyckie  

Respondenci zapytani o najmniej awaryjną markę samochodów osobowych zdecydowanie wskazali Toyotę, która uzyskała ponad 42% wszystkich głosów. Wychodzi więc, że auta z charakterystyczną elipsą są najrzadziej widywane w niezależnych serwisach. Na kolejnych miejscach uplasowały się Kia, które otrzymała ponad 11% oraz Lexus doceniony przez 7% uczestników badania. Pozostałe marki, takie jak Audi czy Mercedes, również znalazły uznanie w oczach mechaników, jednak już z mniejszym udziałem procentowym.

W przypadku pytania o najbardziej awaryjną markę współczesnych aut, nie było już tak jednoznacznych odpowiedzi i zdecydowanego lidera. Chociaż właściciele serwisów najczęściej wskazywali BMW i Renault, które zdobyły po 21% głosów. Na trzecim miejscu znalazł się Citroen z wynikiem 13%. W dalszej kolejności tuż za podium uplasowali się Volkswagen oraz Opel.  

Pozostałe marki zgromadziły ponad jedną trzecią pozostałych głosów, co może tylko świadczyć, że awaryjność samochodów nie jest problemem jednego producenta. Rozkład głosów sugeruje, że usterki mogą wynikać zarówno z intensywnej eksploatacji i skomplikowanej technologii, jak i indywidualnych doświadczeń. Brak wyraźnego lidera wskazuje na to, że awaryjność może także zależeć od modelu, rocznika czy sposobu serwisowania pojazdu. 

Wyniki ogólnopolskiego badania pokazują, że pomimo rozwoju i postępu technologicznego, fachowcy z warsztatów nadal stawiają na niezawodność starszych modeli samochodów oraz preferują ich prostotę. Zwiększona liczba systemów elektronicznych i niższa jakość materiałów budzą obawy, co może wpływać na ich postrzeganie współczesnych aut jako tych bardziej awaryjnych.  

*Badanie firmy Moto-Profil (właściciela marki ProfiAuto Serwis) zostało przeprowadzone w czwartym kwartale 2024 roku wśród 132 właścicieli warsztatów motoryzacyjnych sieci, podczas serii corocznych spotkań z partnerami.  

Wraz z postępem motoryzacyjnym wydawać by się mogło, że samochody będą coraz trwalsze i tym samym mniej awaryjne. Tymczasem zdaniem mechaników, jakość dzisiejszej motoryzacji nie jest ta sama, a wręcz przeciwnie - solidność wykonania uległa pogorszeniu w stosunku do swoich poprzedników. Potwierdzają to wyniki badania, jakie sieć ProfiAuto Serwis przeprowadziła wśród ponad 100 właścicieli warsztatów z całej Polski. 

Współczesne auta psują się częściej niż starsze modele 

Zdecydowana większość uczestników ankiety uważa, że współczesne samochody są bardziej awaryjne niż ich starsze odpowiedniki. Stwierdziło tak ponad 72% mechaników. Prawie jedna czwarta właścicieli warsztatów (23%) utrzymuje, że poziom awaryjności pozostał bez zmian, natomiast jedynie niecałe 5% uznało, że obecne auta psują się rzadziej niż starsze pojazdy. 

 - Czy w ostatnich latach nastąpiło wyraźne pogorszenie trwałości samochodów? Czy rzeczywiście współczesne pojazdy cechują się mniejszą wytrzymałością niż modele sprzed kilkudziesięciu lat? Niezupełnie, choć bez wątpienia szybciej sygnalizują potencjalne usterki. Wynika to głównie ze wzrostu poziomu skomplikowania nowoczesnych aut – zawierają one po prostu więcej komponentów, które potencjalnie mogą ulec awarii - uważa Mariusz Maksym, koordynator należącej do firmy Moto-Profil sieci warsztatów ProfiAuto Serwis.  

Główne przyczyny awarii  

Badanie przeprowadzone wśród mechaników dostarcza też istotnych informacji na temat przyczyn wysokiej awaryjności współczesnych samochodów. Niemal połowa ankietowanych (ponad 46%) jako główny powód usterek wskazuje na niską jakość materiałów użytych do produkcji części na pierwszy montaż. Blisko 30% uważa, że kluczową rolę odgrywa nadmierna liczba systemów elektronicznych, które mogą powodować błędy w działaniu. Z kolei dla ponad 12% właścicieli serwisów decydujące są zaniedbania samych kierowców, takie jak nieregularny serwis.

Ponad 6% mechaników zwróciło także uwagę na niewystarczającą liczbę testów przed wprowadzeniem nowych technologii na rynek, natomiast 4% respondentów wskazało inne czynniki wpływające na wyższą awaryjność. - To tylko potwierdza, że specjaliści z warsztatów samochodowych największy problem widzą w jakości komponentów oraz rosnącej złożoności systemów elektronicznych. Dodatkowo, istotnym czynnikiem jest również sposób użytkowania pojazdów, który nie zawsze nadąża za technologicznymi zmianami w motoryzacji. Współczesne samochody są wyposażone w zaawansowaną elektronikę, czujniki czy moduły sterujące. Te elementy wymagają odpowiedniej eksploatacji i regularnej diagnostyki - podkreśla Mariusz Maksym.

- Wielu kierowców, przyzwyczajonych do prostszych konstrukcji sprzed dwóch dekad, nie zawsze zdaje sobie sprawę, jak duży wpływ na żywotność nowoczesnego auta ma sposób użytkowania, obsługa serwisowa czy nawet jakość użytych części i płynów eksploatacyjnych. Zmiany te sprawiają, że współczesne pojazdy mogą wydawać się mniej trwałe – niekoniecznie ze względu na gorszą jakość wykonania, ale z powodu zaniedbań samych użytkowników, którzy nonszalancko podchodzą do obsługi serwisowej, bo niegdyś tak robili i nic się nie działo – dodaje koordynator sieci warsztatów ProfiAuto Serwis.

Co zmniejsza awaryjność? 

Większość właścicieli serwisów samochodowych skupiła się na przyczynach wyższej awaryjności współczesnych pojazdów. Jednak zapytani o czynniki, które mogą zmniejszyć liczbę usterek i jednocześnie stanowić przewagę nowych aut, wskazali przede wszystkim na rzetelne testy przed wprowadzeniem danej technologii na rynek oraz brak samodzielnych napraw wykonywanych przez kierowców. Mechanicy zwrócili także uwagę na regularne serwisowanie nowych pojazdów, które pozwala na bieżąco eliminować potencjalne awarie. 

Mechanicy stawiają na auta azjatyckie  

Respondenci zapytani o najmniej awaryjną markę samochodów osobowych zdecydowanie wskazali Toyotę, która uzyskała ponad 42% wszystkich głosów. Wychodzi więc, że auta z charakterystyczną elipsą są najrzadziej widywane w niezależnych serwisach. Na kolejnych miejscach uplasowały się Kia, które otrzymała ponad 11% oraz Lexus doceniony przez 7% uczestników badania. Pozostałe marki, takie jak Audi czy Mercedes, również znalazły uznanie w oczach mechaników, jednak już z mniejszym udziałem procentowym.

W przypadku pytania o najbardziej awaryjną markę współczesnych aut, nie było już tak jednoznacznych odpowiedzi i zdecydowanego lidera. Chociaż właściciele serwisów najczęściej wskazywali BMW i Renault, które zdobyły po 21% głosów. Na trzecim miejscu znalazł się Citroen z wynikiem 13%. W dalszej kolejności tuż za podium uplasowali się Volkswagen oraz Opel.  

Pozostałe marki zgromadziły ponad jedną trzecią pozostałych głosów, co może tylko świadczyć, że awaryjność samochodów nie jest problemem jednego producenta. Rozkład głosów sugeruje, że usterki mogą wynikać zarówno z intensywnej eksploatacji i skomplikowanej technologii, jak i indywidualnych doświadczeń. Brak wyraźnego lidera wskazuje na to, że awaryjność może także zależeć od modelu, rocznika czy sposobu serwisowania pojazdu. 

Wyniki ogólnopolskiego badania pokazują, że pomimo rozwoju i postępu technologicznego, fachowcy z warsztatów nadal stawiają na niezawodność starszych modeli samochodów oraz preferują ich prostotę. Zwiększona liczba systemów elektronicznych i niższa jakość materiałów budzą obawy, co może wpływać na ich postrzeganie współczesnych aut jako tych bardziej awaryjnych.  

*Badanie firmy Moto-Profil (właściciela marki ProfiAuto Serwis) zostało przeprowadzone w czwartym kwartale 2024 roku wśród 132 właścicieli warsztatów motoryzacyjnych sieci, podczas serii corocznych spotkań z partnerami.  

Zobacz inne aktualności

Ostatnie aktualności

Mechanicy wprost: współczesny samochód jest bardziej awaryjny. Wyniki ogólnopolskiego badania właścicieli serwisów samochodowych
27/Lut

Mechanicy wprost: współczesny samochód jest bardziej awaryjny. Wyniki ogólnopolskiego badania właścicieli serwisów samochodowych

Chorzów, 26 lutego 2025 r. – Blisko trzy czwarte właścicieli warsztatów motoryzacyjnych ma wątpliwości, co do niezawodności nowoczesnych technologii stosowanych w autach. W porównaniu do modeli sprzed 20 lat, współczesne samochody są bardziej awaryjne. Wynika to z krajowego badania, jakie przeprowadziła należąca do firmy Moto-Profil największa w Polsce sieć warsztatów samochodowych – ProfiAuto Serwis. Dodatkowo mechanicy wskazali najmniej awaryjną markę oraz samochody, które ich zdaniem obecnie psują się najczęściej.
ProfiAuto przyznało tytuły Ambasadorów marki 2025  
30/Sty

ProfiAuto przyznało tytuły Ambasadorów marki 2025  

Największa w Polsce sieć niezależnych sklepów i hurtowni motoryzacyjnych drugi rok z rzędu wręczyła tytuły Ambasadorów ProfiAuto. W nowej odsłonie wyróżniono 37 Ambasadorów marki. Przed całą grupą wiele motoryzacyjnych wyzwań w 2025 roku, ale główny cel jest niezmienny - być jeszcze bliżej warsztatów.  
Dlaczego warto wymienić olej po zimie? Mechanik podaje przyczyny
27/Sty

Dlaczego warto wymienić olej po zimie? Mechanik podaje przyczyny

Okres pozimowy to jedna z dwóch najlepszych pór w ciągu roku na wymianę oleju w silniku. Trudne warunki eksploatacji powodują degradację oleju, a przygotowanie auta do sezonu długich i ciepłych dni to gwarancja utrzymania go w dobrej kondycji.
Podsumowanie roku w ProfiAuto i prognozy dla branży na 2025
19/Gru

Podsumowanie roku w ProfiAuto i prognozy dla branży na 2025

Co czeka branżę aftermarket w 2025 roku?
2/Gru

Co czeka branżę aftermarket w 2025 roku?

ProfiAuto wsparło serwisy poszkodowane w wyniku powodzi
25/Paź

ProfiAuto wsparło serwisy poszkodowane w wyniku powodzi

Sieć ProfiAuto zorganizowała i skoordynowała pomoc dla warsztatów, które ucierpiały w wyniku powodzi na południu Polski w połowie września. Kilka serwisów obsługiwanych przez hurtownie ProfiAuto borykało się z trudnościami związanymi z uszkodzeniami przez wodę infrastruktury, a także sprzętu i narzędzi.
Jeździsz z pustym bakiem? Mechanicy wyjaśniają, czym to grozi
24/Paź

Jeździsz z pustym bakiem? Mechanicy wyjaśniają, czym to grozi

Wielu kierowców lubi korzystać z “głębokiej rezerwy” w baku paliwa, co niesie za sobą poważne konsekwencje. Mechanicy przestrzegają jednak przed takimi praktykami, wskazując jakie części są przez to narażone na awarie. Dementują również teorię o szkodliwym tankowaniu pod korek, choć może być w tym szczypta prawdy. 
Samochody z kratką dobre nie tylko dla firm. Mechanicy wprost: to proste, solidne modele
19/Wrz

Samochody z kratką dobre nie tylko dla firm. Mechanicy wprost: to proste, solidne modele

Samochody z kratką są jednoznacznie kojarzone z dużymi flotami. Obecnie coraz rzadsze, jednak rynek używanych jest wciąż bogaty w takie pojazdy. Mają ogromną zaletę dla przedsiębiorców, ale czy jest sens kupowania takiego samochodu prywatnie? Mechanicy nie mają wątpliwości.