Mechanicy nie mają wątpliwości: naprawa nowych aut jest coraz większym wyzwaniem. Wyniki ogólnopolskiego badania właścicieli serwisów samochodowych

Chorzów, 26 czerwca 2025 r. – Ponad trzy czwarte właścicieli warsztatów motoryzacyjnych uważa, że naprawa nowego samochodu jest bardziej czasochłonna niż starszego modelu. Co więcej, wielu z nich twierdzi, że producenci aut utrudniają pracę niezależnym serwisom. Takie wnioski płyną z krajowego badania, jakie przeprowadziła należąca do firmy Moto-Profil największa w Polsce sieć warsztatów samochodowych – ProfiAuto Serwis. Mechanicy wskazali także elementy, które w nowoczesnych pojazdach najczęściej ulegają awarii.

Wyniki ogólnopolskiego badania właścicieli serwisów samochodowych

Współczesne auta coraz bardziej przypominają komputery na czterech kółkach, co stawia przed mechanikami zupełnie nowe wyzwania. Diagnozowanie usterek w większości przypadków wymaga specjalistycznego oprogramowania, dostępu online oraz zaawansowanej wiedzy z zakresu elektroniki. Choć nowoczesna technologia napędza rozwój branży motoryzacyjnej, dla niezależnych warsztatów wiąże się również z dodatkowymi barierami i kosztami. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez sieć ProfiAuto Serwis wśród ponad 100 właścicieli warsztatów z całej Polski.

Nowoczesne samochody wymagają więcej czasu

Niemal 77% ankietowanych wskazało, że naprawa nowego modelu samochodu jest bardziej czasochłonna niż starszego. Tylko niespełna 14% mechaników uznało, że więcej czasu poświęcają na serwis starszych aut, natomiast ponad 9% nie miało zdania w tej kwestii. Skąd te różnice? W pierwszej kolejności właściciele serwisów wymieniali złożoność nowoczesnych systemów elektronicznych. Główny powód został wytypowany przez blisko 37% głosujących. Następnie zwracano uwagę na ograniczony dostęp do instrukcji technicznych (niemal 17%) oraz brak odpowiednich narzędzi diagnostycznych (ponad 15%). Na kolejnych miejscach znalazły się: utrudniony dostęp do elementów wymagających naprawy, brak odpowiednich uprawnień i certyfikatów (np. SEP), niewystarczające umiejętności, a także niska dostępność części zamiennych.

Z kolei w przypadku naprawy starszych pojazdów główną przeszkodą dla mechaników okazała się właśnie niska dostępność części zamiennych – ten problem wskazało 27% badanych. 23% ankietowanych wymieniło utrudniony dostęp do elementów wymagających naprawy, a ponad 15% ograniczony dostęp do instrukcji technicznych.

Wyniki ogólnopolskiego badania właścicieli serwisów samochodowych

Elektronika i silnik to najczęstsze źródła usterek

Badanie przeprowadzone wśród mechaników zrzeszonych w sieci ProfiAuto Serwis dostarcza też istotnych informacji na temat “najpopularniejszych” awarii, z którymi mierzą się w swojej codziennej pracy. Fachowcy w nowych autach najczęściej naprawiają elektronikę pojazdową (40%) oraz silnik i jego sterowanie (38,5%). Ponad 9% uczestników ankiety zwróciło uwagę na awarie układu hamulcowego, 7% na problemy z zawieszeniem, a jedynie 3% wskazało rozrząd.

- Dane te wyraźnie pokazują, że największe wyzwania serwisowe koncentrują się wokół zaawansowanych technologii. Dla niezależnych warsztatów oznacza to konieczność stałego inwestowania w rozwój i szkolenia. Jednocześnie klasyczne usterki mechaniczne, choć nadal obecne, schodzą tutaj na dalszy plan. Widzimy więc, jak bardzo zmienia się charakter napraw we współczesnej motoryzacji - podkreśla Adam Lehnort, ekspert należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto. 

Dla porównania, w starszych samochodach zdaniem mechaników dominują problemy z układem zawieszenia (blisko 48%) oraz hamulcowym (18,5%). Często pojawiają się też usterki związane z silnikiem i jego sterowaniem (ponad 12%), układem wydechowym (niemal 11%) oraz elektroniką (ponad 7%). Prezentuje to wyraźne różnice w charakterze najczęstszych awarii pomiędzy pojazdami starszej i nowszej generacji. Co ciekawe zarówno w jednych, jak i drugich modelach żaden z ankietowanych nie wskazał układów kierowniczego ani chłodzenia jako najczęściej naprawianych elementów.

Niezależne serwisy spychane na margines?

W badaniu zapytano również mechaników o ich opinię na temat współpracy z producentami samochodów w kontekście naprawy nowoczesnych aut. Większość respondentów - ponad 72% - uważa, że producenci aut utrudniają warsztatom serwisowanie współczesnych pojazdów. Niemal jedna czwarta nie miała zdania na ten temat, natomiast jedynie 3% respondentów dostrzega w producentach potencjalnych partnerów wspierających naprawy nowych samochodów.

Głównym problemem wskazywanym przez niezależne serwisy jest ograniczony dostęp do dokumentacji technicznej, schematów elektrycznych oraz narzędzi diagnostycznych. Producenci pojazdów często zabezpieczają swoje systemy przed zewnętrzną diagnostyką, co uniemożliwia skuteczną naprawę bez płatnego dostępu online lub wcześniejszej autoryzacji. Z wypowiedzi mechaników wynika również, że dostęp do danych technicznych bywa jedynie pozorny — mimo deklaracji ze strony producentów, informacje te nie zawsze są kompletne lub użyteczne. Dodatkowe bariery stanowi elektronika i kodowanie, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych systemów pokładowych. Mechanicy podkreślają także, że klienci są często zniechęcani do korzystania z niezależnych warsztatów poprzez groźbę utraty gwarancji, co zwiększa presję na wybór autoryzowanych serwisów.

Czy zatem naprawa samochodu stanie się niedługo domeną wyłącznie autoryzowanych serwisów?

Tak pesymistyczny scenariusz raczej nam nie grozi. Wyniki badania potwierdzają jednak to, co obserwujemy na co dzień w warsztatach – współczesna motoryzacja staje się coraz bardziej zamkniętym światem, trudnym do obsłużenia bez wsparcia producenta. Jednak z drugiej strony cały czas inwestujemy w wiedzę, szkolenia i narzędzia. Tak, aby nasi partnerzy z sieci ProfiAuto Serwis mimo wszystko mogli skutecznie konkurować z ASO – mówi Adam Lehnort. 

Awaryjność zdefiniowana na nowo

Respondenci wskazali także przyczyny wyższej awaryjności współczesnych aut. Najczęściej wymieniano niską jakość części i materiałów, określaną jako „zbyt lekkie” lub „mało trwałe”, co przekłada się na szybsze zużycie. Istotnym czynnikiem okazał się także nadmierny udział elektroniki – skomplikowanej, podatnej na awarie i trudnej w diagnostyce. Wiele odpowiedzi podkreślało również negatywne skutki proekologicznych rozwiązań, takich jak systemy redukcji emisji spalin czy serwis olejowy w trybie „long life”, które przekładają się na ogólną trwałość i zwiększają usterkowość współczesnych pojazdów. Pojawiały się nawet głosy, że niektóre modele samochodów trafiają na rynek bez odpowiednich testów długoterminowych.

Pamiętajmy, że wskazywane usterki mogą wynikać zarówno z intensywnej eksploatacji, jak i złożoności nowych technologii czy osobistych doświadczeń mechaników. Trudno jednak nie zauważyć, że to, co miało uczynić motoryzację bardziej ekologiczną, nie zawsze przekłada się na trwałość. Ekologia i technologia powinny iść w parze z jakością – inaczej to kierowca ponosi koszty zmian, a niezależne serwisy napotykają coraz więcej barier – dodaje ekspert ProfiAuto.

Wyniki ogólnopolskiego badania pokazują realne trudności, z jakimi mierzą się niezależne warsztaty w erze nowoczesnej motoryzacji. Serwisowanie nowych aut staje się coraz droższe i bardziej skomplikowane, ale mechanicy nie rezygnują z walki o swoją pozycję. Dołączają do sieci serwisowych, inwestują w sprzęt i szkolenia – wszystko po to, by nadal skutecznie konkurować na rynku. 

*Badanie firmy Moto-Profil (właściciela marki ProfiAuto Serwis) zostało przeprowadzone w czwartym kwartale 2024 roku wśród 132 właścicieli warsztatów motoryzacyjnych sieci, podczas serii corocznych spotkań z partnerami.


 

O ProfiAuto i Moto-Profil:

ProfiAuto to największa w Polsce i jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej sieć niezależnych hurtowni i sklepów motoryzacyjnych. Niemal 270 partnerów handlowych oferuje w jej ramach części i akcesoria renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów osobowych; obecnie dostarczają oni komponenty motoryzacyjne do ponad 3000 warsztatów działających pod szyldem ProfiAuto Serwis. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat sieć wprowadziła pionierskie rozwiązania technologiczne w branży warsztatowej, jak pierwszy w Polsce, nowoczesny katalog online z częściami i akcesoriami motoryzacyjnymi. Partnerzy sieci ProfiAuto są także dystrybutorami marek własnych ProfiAuto: ProfiPower, OYODO oraz JPN.

Sieć ProfiAuto należy do powstałej w 1993 roku firmy Moto-Profil Sp. z o.o., jednego z najdłużej działających dystrybutorów części i akcesoriów motoryzacyjnych na polskim rynku. Moto-Profil jest członkiem TEMOT International, międzynarodowej sieci zrzeszającej największych dystrybutorów części motoryzacyjnych na świecie oraz jej krajowego odpowiednika – Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

By dowiedzieć się więcej, zapraszamy na: www.profiauto.pl www.moto-profil.pl

 

Kontakt dla mediów:

Adrian Leks
Moto-Profil
tel.: 735 995 945
adrian.leks@moto-profil.pl

Zobacz inne aktualności

Ostatnie aktualności

Mechanicy nie mają wątpliwości: naprawa nowych aut jest coraz większym wyzwaniem. Wyniki ogólnopolskiego badania właścicieli serwisów samochodowych
3/Lip

Mechanicy nie mają wątpliwości: naprawa nowych aut jest coraz większym wyzwaniem. Wyniki ogólnopolskiego badania właścicieli serwisów samochodowych

Chorzów, 26 czerwca 2025 r. – Ponad trzy czwarte właścicieli warsztatów motoryzacyjnych uważa, że naprawa nowego samochodu jest bardziej czasochłonna niż starszego modelu. Co więcej, wielu z nich twierdzi, że producenci aut utrudniają pracę niezależnym serwisom. Takie wnioski płyną z krajowego badania, jakie przeprowadziła należąca do firmy Moto-Profil największa w Polsce sieć warsztatów samochodowych – ProfiAuto Serwis. Mechanicy wskazali także elementy, które w nowoczesnych pojazdach najczęściej ulegają awarii.
Praca mechanika w social mediach. ProfiAuto wybrało influencera
4/Cze

Praca mechanika w social mediach. ProfiAuto wybrało influencera

ProfiAuto zorganizowało nietypowy casting, do którego zaprosiło przedstawicieli serwisów samochodowych. Sieć poszukiwała Influencera-Mechanika, który stanie się nową twarzą marki w mediach społecznościowych. W konkursie wzięli udział doświadczeni fachowcy, którzy udowodnili, że wiedza techniczna i pasja mogą iść w parze z umiejętnością tworzenia angażujących treści wideo.
Moto-Profil w gronie największych polskich firm magazynu „Wprost”
27/Maj

Moto-Profil w gronie największych polskich firm magazynu „Wprost”

Moto-Profil ponownie znalazł się w pierwszej setce listy 200 największych polskich firm przygotowanej przez dziennikarzy magazynu „Wprost”. W porównaniu do edycji z 2024 roku, spółka awansowała o pięć pozycji, będąc jedną z największych krajowych firm z branży dystrybutorów części motoryzacyjnych w tym zestawieniu.
Akumulatory motocyklowe Yuasa – Jakość, która się opłaca dla Ciebie i Twoich klientów
30/Kwi

Akumulatory motocyklowe Yuasa – Jakość, która się opłaca dla Ciebie i Twoich klientów

Koszty utrzymania współczesnego auta, o których się nie mówi. Mechanicy zdradzają tajemnice.
25/Kwi

Koszty utrzymania współczesnego auta, o których się nie mówi. Mechanicy zdradzają tajemnice.

Moto-Profil z tytułem Rozważna Firma Plus 2025
2/Kwi

Moto-Profil z tytułem Rozważna Firma Plus 2025

Moto-Profil znalazł się w elitarnym gronie zaledwie 70 firm, które otrzymały certyfikat Rozważna Firma Plus 2025. Wyróżnienie to przyznawane jest przedsiębiorstwom podejmującym konkretne, długofalowe i systematyczne działania w zakresie zarządzania należnościami oraz odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej.
Chińskie samochody pod lupą - eksperci mają wątpliwości
2/Kwi

Chińskie samochody pod lupą - eksperci mają wątpliwości

Chińskie auta jeszcze nie zalewają polskich ulic, ale widać silną tendencję wzrostową i w najbliższych miesiącach takie marki jak MG, BAIC, Omoda czy Jaecoo przestaną już być egzotyką. Jednak eksperci podchodzą do nich z dużą rozwagą oraz przestrzegają przed kosztowną wpadką. Atrakcyjna cena czy długa gwarancja, to nie wszystko czym powinni kierować się kupujący.
Płyny hamulcowe
31/Mar

Płyny hamulcowe

Zobacz film na temat wyboru płynów hamulcowych