Branża aftermarketu motoryzacyjnego będzie rosła szczególnie w Polsce

Jak wskazują analizy ekspertów motoryzacyjnych, w najbliższych latach park samochodów ma ulegać sukcesywnemu starzeniu się, co paradoksalnie ma związek z postępującą elektryfikacją pojazdów. Dzięki temu wartość globalnego IAM (rynku dystrybutorów, sklepów oraz hurtowni motoryzacyjnych) ma zwiększyć się o niemal 18 miliardów USD do końca dekady. Jak przekonują eksperci firmy Moto-Profil, szczególnie w Polsce branża ta będzie rosła w szybkim tempie, gdyż kierowców i większości firm nie będzie stać na przesiadanie się do coraz droższych, zelektryfikowanych modeli samochodów. Na przykładzie rozwoju należącej do nich sieci ProfiAuto wskazują też, jak z powodzeniem inwestować dziś w branży IAM.

Wzrost branży IAM (1).jpg

Wg. analiz agencji Fortune Business Insights do 2030 roku wartość globalnego rynku IAM ma wzrosnąć z ok. 419 miliardów USD w 2023 roku do nawet 527 miliardów USD w roku 2030*. Głównym czynnikiem ma być starzejący się park pojazdów, związany m.in. brakiem dostępności lub wysokimi cenami nowych aut oferowanych w salonach samochodowych oraz sytuacją makroekonomiczną. Jak dodają eksperci Moto-Profil, już teraz nowy samochód staje się towarem luksusowym, na który nie stać przeciętnego „Kowalskiego”.

- W porównaniu do czasu sprzed pandemii rynek sprzedaży nowych pojazdów szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej jest w regresie, głównie ze względu na ich koszt i słabą dostępność. Szczególnie teraz zarówno osoby prywatne, jak i firmy decydują się na utrzymanie lub zakup samochodów używanych, ponieważ zarówno czas oczekiwania na nowe auta wynoszący nawet dwa lata (m.in. ze względu na kryzys w dostawach półprzewodników czy innych części), jak i ich ceny skutecznie odstraszają klientów od odwiedzin w salonach. To zaś wzmaga ruch na rynku aftermarketowym. W przeciwieństwie do dilerów samochodowych, sytuacja rynkowa w ostatnich dwóch latach sprzyja więc niezależnym dystrybutorom części motoryzacyjnych. Dlatego jeśli ktoś zastanawia się nad założeniem działalności biznesowej, to zarówno sklep, jak i hurtownia motoryzacyjna są obecnie naprawdę dobrym pomysłem – mówi Dariusz Chochel, manager ds. rozwoju nowych rynków w Moto-Profilu.

Rozwój ProfiAuto w 2023 r. – 14 nowych punktów na mapie Polski

Potwierdzeniem tego, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wejście w IAM lub rozwój swoich firm jest zwiększenie liczby nowych partnerów ProfiAuto o kolejne 14 punktów tylko w 2023 roku. Na przestrzeni 12 miesięcy do sieci ProfiAuto dołączyli: CCS z Biłgoraja, DB Auto z Kóz, ING Autotechnika z Kraśnika, MarCar z Cieszyna, Moto-Familia z Jelcza-Laskowic, Moto Trader z Włocławka, ProfiParts z Końskich oraz Tom Car z Konina. Poza nowymi punktami, również dotychczasowi partnerzy rozwijają swoje biznesy. Na otwarcie kolejnych oddziałów zdecydował się m.in. duży gracz na rynku podlaskim - Polamel (nowy punkt w Wysokiem Mazowieckiem), a także Auto Michaś (Pisz), Abak-Moto (Chrzanów i Poręba), Auto Części Derkowski (Głubczyce), MOTO RABAT (Ścinawa), Motores (Dębica), Moto-Gama (Zamość) i RD Dyl (Chorzelów).

Łącznie sieć liczy już ponad 240 sklepów i hurtowni oraz ponad 2400 warsztatów w kraju i za granicą. Najwięcej z nich znajduje się w województwach: dolnośląskim, wielkopolskim oraz śląskim. 

- Ważnym sygnałem jest dla nas to, że do ProfiAuto dołączają nie tylko przedsiębiorcy, którzy dopiero zdecydowali się rozpocząć biznes w branży aftermarket, ale też firmy będące na rynku od lat. Jak wskazują nam ich właściciele, szczególnie w dobie ciągłych zmian na rynku kluczowy jest dla nich dostęp do bardzo obszernego katalogu produktów, którego nową wersję zaprezentowaliśmy w poprzednim roku oraz naszych lokalnych hubów magazynowych z ofertą niemal 8,5 miliona części. Dzięki temu mogą liczyć na pewne dostawy nawet w przypadku globalnych problemów logistycznych czy wstrzymania produkcji u niektórych producentów części. Kluczowe są też dla nich szkolenia z zarządzania firmą. Konsekwentnie powiększamy pakiet korzyści dla firm przystępujących do sieci i widzimy, że ta strategia rozwoju biznesu decyduje o naszej przewadze. W ostateczności pozwala ona rozwijać się zarówno firmom członkowskim, jak i całej marce ProfiAuto – dodaje Dariusz Chochel.

Być czy nie być w sieci?

To częsty dylemat osób prowadzących biznes w branży aftermarket (lub zastanawiających się nad jego otwarciem). Nieprzystąpienie do sieci to wolna ręka w każdej decyzji. Ale też brak wsparcia i całego pakietu usług, jakie właściciel biznesu otrzymuje przystępując do niej, a później rozwijając swój biznes. Bycie partnerem sieci takich, jak ProfiAuto, to nadal prowadzenie niezależnej firmy (bez wiążących „na całe życie” umów i braku decyzyjności jak w przypadku podobnych ofert na rynku), lecz ze wsparciem najbardziej rozpoznawalnej w Polsce marki na rynku warsztatowym. ProfiAuto działa bowiem w modelu synergii – filozofia działania opiera się na tym, że zarabia zarówno właściciel firmy, jak i właściciel marki ProfiAuto – firma Moto-Profil. Jakie więc korzyści otrzymuje obecnie każda firma przystępująca do sieci? W przypadku ProfiAuto na wsparcie składają się m.in.: dostęp do niemal 8,5 miliona części i akcesoriów w odświeżonym w 2023 roku katalogu, szkolenia dla pracowników, oprogramowanie ProfiBiznes, narzędzia marketingowe oraz atrakcyjne formy finansowania wyposażenia, co bezpośrednio przekłada się na współpracę z lokalnymi warsztatami.

- Ścisła współpraca Moto-Profilu z dostawcami gwarantuje stałą dostępność produktów oraz możliwość szybkiego sprowadzenia nietypowych komponentów poprzez profesjonalny katalog. Właściciele hurtowni, sklepów czy serwisów będący w naszej sieci mają też dostęp do programu szkoleń prowadzonych m.in. przez największych dostawców komponentów na świecie. Również tych związanych z serwisowaniem pojazdów hybrydowych i elektrycznych, które coraz częściej pojawiają się i będą pojawiać na naszych drogach. W ramach obecności w sieci, marka ProfiAuto promowana jest też w Internecie, telewizji, radiu czy podczas różnego rodzaju wydarzeń, co przekłada się na rozwój biznesu w obrębie regionu, w którym działa dany partner. Na przestrzeni ostatnich lat wprowadziliśmy też pionierskie rozwiązania technologiczne w branży warsztatowej, jak m.in. ProfiAuto Wirtualny Warsztat – oprogramowanie, które szkoli młodych mechaników za pomocą technologii wirtualnej rzeczywistości i przyciąga ich do zawodu – podkreśla Dariusz Chochel, manager ds. rozwoju nowych rynków w Moto-Profilu.

* za badaniem „Market Research Report” Fortune Business Insights, styczeń 2024.

Galeria

Zobacz inne aktualności

Ostatnie aktualności

Koszty utrzymania współczesnego auta, o których się nie mówi. Mechanicy zdradzają tajemnice.
25/Kwi

Koszty utrzymania współczesnego auta, o których się nie mówi. Mechanicy zdradzają tajemnice.

Moto-Profil z tytułem Rozważna Firma Plus 2025
2/Kwi

Moto-Profil z tytułem Rozważna Firma Plus 2025

Moto-Profil znalazł się w elitarnym gronie zaledwie 70 firm, które otrzymały certyfikat Rozważna Firma Plus 2025. Wyróżnienie to przyznawane jest przedsiębiorstwom podejmującym konkretne, długofalowe i systematyczne działania w zakresie zarządzania należnościami oraz odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej.
Chińskie samochody pod lupą - eksperci mają wątpliwości
2/Kwi

Chińskie samochody pod lupą - eksperci mają wątpliwości

Chińskie auta jeszcze nie zalewają polskich ulic, ale widać silną tendencję wzrostową i w najbliższych miesiącach takie marki jak MG, BAIC, Omoda czy Jaecoo przestaną już być egzotyką. Jednak eksperci podchodzą do nich z dużą rozwagą oraz przestrzegają przed kosztowną wpadką. Atrakcyjna cena czy długa gwarancja, to nie wszystko czym powinni kierować się kupujący.
Płyny hamulcowe
21/Mar

Płyny hamulcowe

Zachęcamy do obejrzenia filmu, w którym Marek Warmus szerzej omawia temat wyboru płynów hamulcowych
Mechanicy wprost: współczesny samochód jest bardziej awaryjny. Wyniki ogólnopolskiego badania właścicieli serwisów samochodowych
27/Lut

Mechanicy wprost: współczesny samochód jest bardziej awaryjny. Wyniki ogólnopolskiego badania właścicieli serwisów samochodowych

Chorzów, 26 lutego 2025 r. – Blisko trzy czwarte właścicieli warsztatów motoryzacyjnych ma wątpliwości, co do niezawodności nowoczesnych technologii stosowanych w autach. W porównaniu do modeli sprzed 20 lat, współczesne samochody są bardziej awaryjne. Wynika to z krajowego badania, jakie przeprowadziła należąca do firmy Moto-Profil największa w Polsce sieć warsztatów samochodowych – ProfiAuto Serwis. Dodatkowo mechanicy wskazali najmniej awaryjną markę oraz samochody, które ich zdaniem obecnie psują się najczęściej.
ProfiAuto przyznało tytuły Ambasadorów marki 2025  
30/Sty

ProfiAuto przyznało tytuły Ambasadorów marki 2025  

Największa w Polsce sieć niezależnych sklepów i hurtowni motoryzacyjnych drugi rok z rzędu wręczyła tytuły Ambasadorów ProfiAuto. W nowej odsłonie wyróżniono 37 Ambasadorów marki. Przed całą grupą wiele motoryzacyjnych wyzwań w 2025 roku, ale główny cel jest niezmienny - być jeszcze bliżej warsztatów.  
Dlaczego warto wymienić olej po zimie? Mechanik podaje przyczyny
27/Sty

Dlaczego warto wymienić olej po zimie? Mechanik podaje przyczyny

Okres pozimowy to jedna z dwóch najlepszych pór w ciągu roku na wymianę oleju w silniku. Trudne warunki eksploatacji powodują degradację oleju, a przygotowanie auta do sezonu długich i ciepłych dni to gwarancja utrzymania go w dobrej kondycji.
Podsumowanie roku w ProfiAuto i prognozy dla branży na 2025
19/Gru

Podsumowanie roku w ProfiAuto i prognozy dla branży na 2025