Branża aftermarketu motoryzacyjnego będzie rosła szczególnie w Polsce

Jak wskazują analizy ekspertów motoryzacyjnych, w najbliższych latach park samochodów ma ulegać sukcesywnemu starzeniu się, co paradoksalnie ma związek z postępującą elektryfikacją pojazdów. Dzięki temu wartość globalnego IAM (rynku dystrybutorów, sklepów oraz hurtowni motoryzacyjnych) ma zwiększyć się o niemal 18 miliardów USD do końca dekady. Jak przekonują eksperci firmy Moto-Profil, szczególnie w Polsce branża ta będzie rosła w szybkim tempie, gdyż kierowców i większości firm nie będzie stać na przesiadanie się do coraz droższych, zelektryfikowanych modeli samochodów. Na przykładzie rozwoju należącej do nich sieci ProfiAuto wskazują też, jak z powodzeniem inwestować dziś w branży IAM.

Wzrost branży IAM (1).jpg

Wg. analiz agencji Fortune Business Insights do 2030 roku wartość globalnego rynku IAM ma wzrosnąć z ok. 419 miliardów USD w 2023 roku do nawet 527 miliardów USD w roku 2030*. Głównym czynnikiem ma być starzejący się park pojazdów, związany m.in. brakiem dostępności lub wysokimi cenami nowych aut oferowanych w salonach samochodowych oraz sytuacją makroekonomiczną. Jak dodają eksperci Moto-Profil, już teraz nowy samochód staje się towarem luksusowym, na który nie stać przeciętnego „Kowalskiego”.

- W porównaniu do czasu sprzed pandemii rynek sprzedaży nowych pojazdów szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej jest w regresie, głównie ze względu na ich koszt i słabą dostępność. Szczególnie teraz zarówno osoby prywatne, jak i firmy decydują się na utrzymanie lub zakup samochodów używanych, ponieważ zarówno czas oczekiwania na nowe auta wynoszący nawet dwa lata (m.in. ze względu na kryzys w dostawach półprzewodników czy innych części), jak i ich ceny skutecznie odstraszają klientów od odwiedzin w salonach. To zaś wzmaga ruch na rynku aftermarketowym. W przeciwieństwie do dilerów samochodowych, sytuacja rynkowa w ostatnich dwóch latach sprzyja więc niezależnym dystrybutorom części motoryzacyjnych. Dlatego jeśli ktoś zastanawia się nad założeniem działalności biznesowej, to zarówno sklep, jak i hurtownia motoryzacyjna są obecnie naprawdę dobrym pomysłem – mówi Dariusz Chochel, manager ds. rozwoju nowych rynków w Moto-Profilu.

Rozwój ProfiAuto w 2023 r. – 14 nowych punktów na mapie Polski

Potwierdzeniem tego, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wejście w IAM lub rozwój swoich firm jest zwiększenie liczby nowych partnerów ProfiAuto o kolejne 14 punktów tylko w 2023 roku. Na przestrzeni 12 miesięcy do sieci ProfiAuto dołączyli: CCS z Biłgoraja, DB Auto z Kóz, ING Autotechnika z Kraśnika, MarCar z Cieszyna, Moto-Familia z Jelcza-Laskowic, Moto Trader z Włocławka, ProfiParts z Końskich oraz Tom Car z Konina. Poza nowymi punktami, również dotychczasowi partnerzy rozwijają swoje biznesy. Na otwarcie kolejnych oddziałów zdecydował się m.in. duży gracz na rynku podlaskim - Polamel (nowy punkt w Wysokiem Mazowieckiem), a także Auto Michaś (Pisz), Abak-Moto (Chrzanów i Poręba), Auto Części Derkowski (Głubczyce), MOTO RABAT (Ścinawa), Motores (Dębica), Moto-Gama (Zamość) i RD Dyl (Chorzelów).

Łącznie sieć liczy już ponad 240 sklepów i hurtowni oraz ponad 2400 warsztatów w kraju i za granicą. Najwięcej z nich znajduje się w województwach: dolnośląskim, wielkopolskim oraz śląskim. 

- Ważnym sygnałem jest dla nas to, że do ProfiAuto dołączają nie tylko przedsiębiorcy, którzy dopiero zdecydowali się rozpocząć biznes w branży aftermarket, ale też firmy będące na rynku od lat. Jak wskazują nam ich właściciele, szczególnie w dobie ciągłych zmian na rynku kluczowy jest dla nich dostęp do bardzo obszernego katalogu produktów, którego nową wersję zaprezentowaliśmy w poprzednim roku oraz naszych lokalnych hubów magazynowych z ofertą niemal 8,5 miliona części. Dzięki temu mogą liczyć na pewne dostawy nawet w przypadku globalnych problemów logistycznych czy wstrzymania produkcji u niektórych producentów części. Kluczowe są też dla nich szkolenia z zarządzania firmą. Konsekwentnie powiększamy pakiet korzyści dla firm przystępujących do sieci i widzimy, że ta strategia rozwoju biznesu decyduje o naszej przewadze. W ostateczności pozwala ona rozwijać się zarówno firmom członkowskim, jak i całej marce ProfiAuto – dodaje Dariusz Chochel.

Być czy nie być w sieci?

To częsty dylemat osób prowadzących biznes w branży aftermarket (lub zastanawiających się nad jego otwarciem). Nieprzystąpienie do sieci to wolna ręka w każdej decyzji. Ale też brak wsparcia i całego pakietu usług, jakie właściciel biznesu otrzymuje przystępując do niej, a później rozwijając swój biznes. Bycie partnerem sieci takich, jak ProfiAuto, to nadal prowadzenie niezależnej firmy (bez wiążących „na całe życie” umów i braku decyzyjności jak w przypadku podobnych ofert na rynku), lecz ze wsparciem najbardziej rozpoznawalnej w Polsce marki na rynku warsztatowym. ProfiAuto działa bowiem w modelu synergii – filozofia działania opiera się na tym, że zarabia zarówno właściciel firmy, jak i właściciel marki ProfiAuto – firma Moto-Profil. Jakie więc korzyści otrzymuje obecnie każda firma przystępująca do sieci? W przypadku ProfiAuto na wsparcie składają się m.in.: dostęp do niemal 8,5 miliona części i akcesoriów w odświeżonym w 2023 roku katalogu, szkolenia dla pracowników, oprogramowanie ProfiBiznes, narzędzia marketingowe oraz atrakcyjne formy finansowania wyposażenia, co bezpośrednio przekłada się na współpracę z lokalnymi warsztatami.

- Ścisła współpraca Moto-Profilu z dostawcami gwarantuje stałą dostępność produktów oraz możliwość szybkiego sprowadzenia nietypowych komponentów poprzez profesjonalny katalog. Właściciele hurtowni, sklepów czy serwisów będący w naszej sieci mają też dostęp do programu szkoleń prowadzonych m.in. przez największych dostawców komponentów na świecie. Również tych związanych z serwisowaniem pojazdów hybrydowych i elektrycznych, które coraz częściej pojawiają się i będą pojawiać na naszych drogach. W ramach obecności w sieci, marka ProfiAuto promowana jest też w Internecie, telewizji, radiu czy podczas różnego rodzaju wydarzeń, co przekłada się na rozwój biznesu w obrębie regionu, w którym działa dany partner. Na przestrzeni ostatnich lat wprowadziliśmy też pionierskie rozwiązania technologiczne w branży warsztatowej, jak m.in. ProfiAuto Wirtualny Warsztat – oprogramowanie, które szkoli młodych mechaników za pomocą technologii wirtualnej rzeczywistości i przyciąga ich do zawodu – podkreśla Dariusz Chochel, manager ds. rozwoju nowych rynków w Moto-Profilu.

* za badaniem „Market Research Report” Fortune Business Insights, styczeń 2024.

Galeria

Zobacz inne aktualności

Ostatnie aktualności

Moto-Profil w pierwszej setce listy największych polskich firm magazynu „Wprost”
28/Maj

Moto-Profil w pierwszej setce listy największych polskich firm magazynu „Wprost”

Moto-Profil znalazł się w pierwszej setce tegorocznej edycji listy 200 największych polskich firm magazynu „Wprost”. W porównaniu do edycji z 2023 roku, spółka awansowała o kilka miejsc, będąc jedną z największych krajowych firm z branży dystrybutorów części motoryzacyjnych w tym zestawieniu.
Moto-Profil „Partnerem Roku” stowarzyszenia TEMOT International
21/Maj

Moto-Profil „Partnerem Roku” stowarzyszenia TEMOT International

Firma Moto-Profil otrzymała tytuł „Shareholder of the Year” TEMOT International – jednego z największych międzynarodowych stowarzyszeń zrzeszających globalnych dystrybutorów części motoryzacyjnych. Statuetki przyznano na corocznym spotkaniu członków organizacji, tym razem odbywającym się w Warszawie. Moto-Profil był w gronie jedynie 10 spośród wszystkich 115 firm członkowskich, którym przyznano nagrody na tegorocznej edycji konferencji.
ProfiAuto Wirtualny Warsztat w prestiżowym raporcie o Metavers fundacji Res Publica i firmy Meta
16/Kwi

ProfiAuto Wirtualny Warsztat w prestiżowym raporcie o Metavers fundacji Res Publica i firmy Meta

Projekt ProfiAuto Wirtualny Warsztat, który z pomocą wirtualnej rzeczywistości uczy młodych mechaników zawodu, stał się częścią raportu „New Digital Frontier” fundacji Res Publica. Wydawnictwo zostało przygotowane m.in. z twórcami Facebooka oraz Instagrama – firmą Meta i wskazuje jak koncept metaverse może mieć zastosowanie w codziennym życiu obywateli Europy Środkowo-Wschodniej. ProfiAuto Wirtualny Warsztat znalazł się w tej publikacji m.in. wśród innych innowacyjnych rozwiązań wykorzystujących wirtualną rzeczywistość z Litwy, Polski oraz Słowacji.
Nowe rozdanie w ProfiAuto. Poznajcie Ambasadorów marki
15/Kwi

Nowe rozdanie w ProfiAuto. Poznajcie Ambasadorów marki

38. To nowa i szczególna liczba w ProfiAuto. Dokładnie tylu liczy grupa Ambasadorów ProfiAuto, która działa w ramach sieci od 1 kwietnia. Największa w Polsce sieć niezależnych sklepów i hurtowni motoryzacyjnych stawia na nową strategię, spójność i jednolitą komunikację.
Branża aftermarketu motoryzacyjnego będzie rosła szczególnie w Polsce
5/Kwi

Branża aftermarketu motoryzacyjnego będzie rosła szczególnie w Polsce

Jak wskazują analizy ekspertów motoryzacyjnych, w najbliższych latach park samochodów ma ulegać sukcesywnemu starzeniu się, co paradoksalnie ma związek z postępującą elektryfikacją pojazdów. Dzięki temu wartość globalnego IAM (rynku dystrybutorów, sklepów oraz hurtowni motoryzacyjnych) ma zwiększyć się o niemal 18 miliardów USD do końca dekady. Jak przekonują eksperci firmy Moto-Profil, szczególnie w Polsce branża ta będzie rosła w szybkim tempie, gdyż kierowców i większości firm nie będzie stać na przesiadanie się do coraz droższych, zelektryfikowanych modeli samochodów. Na przykładzie rozwoju należącej do nich sieci ProfiAuto wskazują też, jak z powodzeniem inwestować dziś w branży IAM.
Moto-Profil z prestiżową nagrodą magazynu Forbes
3/Kwi

Moto-Profil z prestiżową nagrodą magazynu Forbes

Moto-Profil otrzymał nagrodę „Diament Forbesa 2024”, przyznawaną najbardziej dynamicznie rozwijającym się firmom w Polsce. To już jedenaste z rzędu wyróżnienie tego prestiżowego miesięcznika finansowego dla chorzowskiej firmy.
Nowa benzyna E10 – mechanicy wyjaśniają, czy rzeczywiście jest czego się obawiać
27/Lut

Nowa benzyna E10 – mechanicy wyjaśniają, czy rzeczywiście jest czego się obawiać

Na przełomie 2023 i 2024 roku benzyna E10 była tematem numer jeden w mediach motoryzacyjnych oraz wśród osób wiedzących nieco więcej o samochodach. Jedni byli pełni obaw, że nowe paliwo zniszczy im samochód, inni twierdzili, że dodatek bioetanolu nie ma żadnego znaczenia. Którzy z nich mają rację, wyjaśniają eksperci z należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto.
Na Śląsku powstała akademia, która ma pomóc uchronić branżę motoryzacyjną przed brakiem mechaników
11/Gru

Na Śląsku powstała akademia, która ma pomóc uchronić branżę motoryzacyjną przed brakiem mechaników

Jak alarmują branżowi eksperci, mimo iż park pojazdów w Polsce jest coraz starszy, już w najbliższych latach może zabraknąć wykwalifikowanych mechaników do napraw naszych samochodów. By temu zapobiec Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna wraz z partnerami biznesowymi, w tym firmą Moto-Profil - właścicielem największej sieci warsztatów w Polsce (ProfiAuto Serwis) oraz we współpracy z uczelniami wyższymi: Politechniką Śląską i Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej a także ośmioma szkołami kształcącymi mechaników pojazdów samochodowych powołały "Automotive StrefAcademy KSSE".