Ciekawe zmiany na rynku aftermarketowym dopiero przed nami

W wywiadzie dla portalu Motofaktor Bogumił Papierniok, dyrektor zarządzający oraz członek zarządu Moto-Profil, opowiedział m.in. jakie zmiany zostały wprowadzone w firmie w ciągu ostatnich kilku miesięcy, które z usług warsztatowych są teraz najbardziej popularne, jak zmienił się aftermarket w Polsce od wybuchu pandemii oraz co czeka ten rynek w przyszłości.

2020-07-24-bogumił.jpg

Jakie zmiany organizacyjne zostały wprowadzone w firmie w ciągu ostatnich kilku miesięcy? Jak to wyglądało na początku wybuchu epidemii, a jak jest obecnie?

Organizacja codziennej pracy w nowej rzeczywistości wymagała szybkich, konkretnych decyzji i elastycznego podejścia do współpracy z partnerami. W pierwszej fazie niezwykle ważna była dla nas komunikacja z właścicielami hurtowni, sklepów oraz warsztatów. Przekazywaliśmy im najświeższe wytyczne Ministerstwa Zdrowia, uzupełnione o nasze wskazówki dotyczące realiów pracy w branży.

Co do zmian organizacyjnych, nacisk położyliśmy na działalność online. Było to możliwe dzięki naszej strukturze i narzędziom wprowadzanym już wcześniej. Zamówienia, organizacja dostaw, kontakt z partnerami oraz dostawcami odbywają się drogą elektroniczną. Od początku pandemii dostawy części przebiegały zgodnie z wcześniejszymi harmonogramami, jeśli tylko było to możliwe. Tam, gdzie sytuacja była bardziej skomplikowana, musieliśmy chwilowo w inny sposób organizować pracę, ale łańcuchy dostaw pozostały nieprzerwane. Pandemia na pewno przyspieszyła rozwój komunikacji i narzędzi online, ale już wcześniej rynek zmierzał w tę stronę.

Jako dystrybutor i pracodawca nadal przykładamy ogromną wagę do wytycznych sanitarnych, uważamy to za kluczowe w momencie luzowania obostrzeń.

Co zmieniło się w funkcjonowaniu sieci warsztatów ProfiAuto Serwis?

Od początku pandemii podejmowaliśmy konkretne działania, aby zapewnić ProfiAuto Serwisom maksimum komfortu i bezpieczeństwa w kryzysowej sytuacji. Pierwszym krokiem było wsparcie ich w sprawnym wdrażaniu wytycznych sanitarnych. Kolejny etap stanowiło wprowadzenie nowych rozwiązań, które pozwoliły zachować ciągłość biznesową hurtowniom i sklepom oraz właścicielom warsztatów i zapewniły bezpieczeństwo ich pracownikom oraz klientom. Mowa tu o usługach „door to door” czy „zaparkuj samochód w serwisie”.

Ta pierwsza pozwala na całkowicie zdalną naprawę auta. Umawiamy wizytę, a po samochód przyjeżdża pracownik danego ProfiAuto Serwisu i zabiera go w celu wykonania usługi. Po wszystkim auto zostaje odtransportowane do kierowcy, przed dom. Druga opcja jest podobna, z tą różnicą, że to właściciel samochodu przywozi go do warsztatu i zostawia w wyznaczonym miejscu, praktycznie bez kontaktu z pracownikami serwisu, a po naprawie w taki sam sposób odbiera. Bardzo szybko wdrożyliśmy również nowe usługi w aplikacji ProfiAuto.

Uzupełniliśmy ją o funkcjonalność ProfiAuto Pay, pozwalającą na elektroniczne płatności przelewem, kodem BLIK lub kartą płatniczą, dzięki czemu aplikacja stała się jedynym w Polsce kompletnym rozwiązaniem mobilnym do zdalnego kontaktu na linii kierowca-serwis. Rozwinęliśmy także nasz projekt wirtualnego warsztatu. Początkowo była to technologiczna ciekawostka, ale ze względu na okoliczności stała się praktycznym narzędziem online. To pierwsze w kraju rozwiązanie, które ma łączyć prezentację modelowego warsztatu z możliwością podnoszenia kompetencji mechaników przez Internet.

Cały wywiad dostępny jest na portalu Motofaktor – zapraszamy do lektury.

Zobacz inne aktualności

Ostatnie aktualności

Samochody z kratką dobre nie tylko dla firm. Mechanicy wprost: to proste, solidne modele
19/Wrz

Samochody z kratką dobre nie tylko dla firm. Mechanicy wprost: to proste, solidne modele

Samochody z kratką są jednoznacznie kojarzone z dużymi flotami. Obecnie coraz rzadsze, jednak rynek używanych jest wciąż bogaty w takie pojazdy. Mają ogromną zaletę dla przedsiębiorców, ale czy jest sens kupowania takiego samochodu prywatnie? Mechanicy nie mają wątpliwości.
Moto-Forum 2024, czyli wielkie spotkanie ekspertów branży aftermarket
29/Lip

Moto-Forum 2024, czyli wielkie spotkanie ekspertów branży aftermarket

Nowa nazwa i formuła. Niezmienne pozostaną integracja grupy oraz wymiana doświadczeń biznesowych. W tym roku spotkanie sieci ProfiAuto i ProfiAuto Serwis odbędzie się w ramach wspólnego wydarzenia - Moto-Forum 2024. Weźmie w nim udział ponad 400 przedstawicieli warsztatów samochodowych i blisko 260 hurtowni motoryzacyjnych.
Mechanicy o autach poleasingowych i poflotowych. Czy warto je kupować?
22/Lip

Mechanicy o autach poleasingowych i poflotowych. Czy warto je kupować?

Skrajnie zaniedbane, a może wprost przeciwnie? Często mówi się, że o auta służbowe nikt nie dba. W pierwszej kolejności należy jednak wyraźnie oddzielić auto poleasingowe pochodzące z floty pojazdów i takie, którym jeździł przedsiębiorca, nierzadko prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. O tym, czy warto kupować poleasingowe i poflotowe auta używane oraz co sprawdzić przed zakupem, mówią eksperci z sieci warsztatów ProfiAuto Serwis i firmy MOTO Flota.
Moto-Profil w pierwszej setce listy największych polskich firm magazynu „Wprost”
28/Maj

Moto-Profil w pierwszej setce listy największych polskich firm magazynu „Wprost”

Moto-Profil znalazł się w pierwszej setce tegorocznej edycji listy 200 największych polskich firm magazynu „Wprost”. W porównaniu do edycji z 2023 roku, spółka awansowała o kilka miejsc, będąc jedną z największych krajowych firm z branży dystrybutorów części motoryzacyjnych w tym zestawieniu.
Moto-Profil „Partnerem Roku” stowarzyszenia TEMOT International
21/Maj

Moto-Profil „Partnerem Roku” stowarzyszenia TEMOT International

Firma Moto-Profil otrzymała tytuł „Shareholder of the Year” TEMOT International – jednego z największych międzynarodowych stowarzyszeń zrzeszających globalnych dystrybutorów części motoryzacyjnych. Statuetki przyznano na corocznym spotkaniu członków organizacji, tym razem odbywającym się w Warszawie. Moto-Profil był w gronie jedynie 10 spośród wszystkich 115 firm członkowskich, którym przyznano nagrody na tegorocznej edycji konferencji.
ProfiAuto Wirtualny Warsztat w prestiżowym raporcie o Metavers fundacji Res Publica i firmy Meta
16/Kwi

ProfiAuto Wirtualny Warsztat w prestiżowym raporcie o Metavers fundacji Res Publica i firmy Meta

Projekt ProfiAuto Wirtualny Warsztat, który z pomocą wirtualnej rzeczywistości uczy młodych mechaników zawodu, stał się częścią raportu „New Digital Frontier” fundacji Res Publica. Wydawnictwo zostało przygotowane m.in. z twórcami Facebooka oraz Instagrama – firmą Meta i wskazuje jak koncept metaverse może mieć zastosowanie w codziennym życiu obywateli Europy Środkowo-Wschodniej. ProfiAuto Wirtualny Warsztat znalazł się w tej publikacji m.in. wśród innych innowacyjnych rozwiązań wykorzystujących wirtualną rzeczywistość z Litwy, Polski oraz Słowacji.
Nowe rozdanie w ProfiAuto. Poznajcie Ambasadorów marki
15/Kwi

Nowe rozdanie w ProfiAuto. Poznajcie Ambasadorów marki

38. To nowa i szczególna liczba w ProfiAuto. Dokładnie tylu liczy grupa Ambasadorów ProfiAuto, która działa w ramach sieci od 1 kwietnia. Największa w Polsce sieć niezależnych sklepów i hurtowni motoryzacyjnych stawia na nową strategię, spójność i jednolitą komunikację.
Branża aftermarketu motoryzacyjnego będzie rosła szczególnie w Polsce
5/Kwi

Branża aftermarketu motoryzacyjnego będzie rosła szczególnie w Polsce

Jak wskazują analizy ekspertów motoryzacyjnych, w najbliższych latach park samochodów ma ulegać sukcesywnemu starzeniu się, co paradoksalnie ma związek z postępującą elektryfikacją pojazdów. Dzięki temu wartość globalnego IAM (rynku dystrybutorów, sklepów oraz hurtowni motoryzacyjnych) ma zwiększyć się o niemal 18 miliardów USD do końca dekady. Jak przekonują eksperci firmy Moto-Profil, szczególnie w Polsce branża ta będzie rosła w szybkim tempie, gdyż kierowców i większości firm nie będzie stać na przesiadanie się do coraz droższych, zelektryfikowanych modeli samochodów. Na przykładzie rozwoju należącej do nich sieci ProfiAuto wskazują też, jak z powodzeniem inwestować dziś w branży IAM.