Ciekawe zmiany na rynku aftermarketowym dopiero przed nami

W wywiadzie dla portalu Motofaktor Bogumił Papierniok, dyrektor zarządzający oraz członek zarządu Moto-Profil, opowiedział m.in. jakie zmiany zostały wprowadzone w firmie w ciągu ostatnich kilku miesięcy, które z usług warsztatowych są teraz najbardziej popularne, jak zmienił się aftermarket w Polsce od wybuchu pandemii oraz co czeka ten rynek w przyszłości.

2020-07-24-bogumił.jpg

Jakie zmiany organizacyjne zostały wprowadzone w firmie w ciągu ostatnich kilku miesięcy? Jak to wyglądało na początku wybuchu epidemii, a jak jest obecnie?

Organizacja codziennej pracy w nowej rzeczywistości wymagała szybkich, konkretnych decyzji i elastycznego podejścia do współpracy z partnerami. W pierwszej fazie niezwykle ważna była dla nas komunikacja z właścicielami hurtowni, sklepów oraz warsztatów. Przekazywaliśmy im najświeższe wytyczne Ministerstwa Zdrowia, uzupełnione o nasze wskazówki dotyczące realiów pracy w branży.

Co do zmian organizacyjnych, nacisk położyliśmy na działalność online. Było to możliwe dzięki naszej strukturze i narzędziom wprowadzanym już wcześniej. Zamówienia, organizacja dostaw, kontakt z partnerami oraz dostawcami odbywają się drogą elektroniczną. Od początku pandemii dostawy części przebiegały zgodnie z wcześniejszymi harmonogramami, jeśli tylko było to możliwe. Tam, gdzie sytuacja była bardziej skomplikowana, musieliśmy chwilowo w inny sposób organizować pracę, ale łańcuchy dostaw pozostały nieprzerwane. Pandemia na pewno przyspieszyła rozwój komunikacji i narzędzi online, ale już wcześniej rynek zmierzał w tę stronę.

Jako dystrybutor i pracodawca nadal przykładamy ogromną wagę do wytycznych sanitarnych, uważamy to za kluczowe w momencie luzowania obostrzeń.

Co zmieniło się w funkcjonowaniu sieci warsztatów ProfiAuto Serwis?

Od początku pandemii podejmowaliśmy konkretne działania, aby zapewnić ProfiAuto Serwisom maksimum komfortu i bezpieczeństwa w kryzysowej sytuacji. Pierwszym krokiem było wsparcie ich w sprawnym wdrażaniu wytycznych sanitarnych. Kolejny etap stanowiło wprowadzenie nowych rozwiązań, które pozwoliły zachować ciągłość biznesową hurtowniom i sklepom oraz właścicielom warsztatów i zapewniły bezpieczeństwo ich pracownikom oraz klientom. Mowa tu o usługach „door to door” czy „zaparkuj samochód w serwisie”.

Ta pierwsza pozwala na całkowicie zdalną naprawę auta. Umawiamy wizytę, a po samochód przyjeżdża pracownik danego ProfiAuto Serwisu i zabiera go w celu wykonania usługi. Po wszystkim auto zostaje odtransportowane do kierowcy, przed dom. Druga opcja jest podobna, z tą różnicą, że to właściciel samochodu przywozi go do warsztatu i zostawia w wyznaczonym miejscu, praktycznie bez kontaktu z pracownikami serwisu, a po naprawie w taki sam sposób odbiera. Bardzo szybko wdrożyliśmy również nowe usługi w aplikacji ProfiAuto.

Uzupełniliśmy ją o funkcjonalność ProfiAuto Pay, pozwalającą na elektroniczne płatności przelewem, kodem BLIK lub kartą płatniczą, dzięki czemu aplikacja stała się jedynym w Polsce kompletnym rozwiązaniem mobilnym do zdalnego kontaktu na linii kierowca-serwis. Rozwinęliśmy także nasz projekt wirtualnego warsztatu. Początkowo była to technologiczna ciekawostka, ale ze względu na okoliczności stała się praktycznym narzędziem online. To pierwsze w kraju rozwiązanie, które ma łączyć prezentację modelowego warsztatu z możliwością podnoszenia kompetencji mechaników przez Internet.

Cały wywiad dostępny jest na portalu Motofaktor – zapraszamy do lektury.

Zobacz inne aktualności

Ostatnie aktualności

Moto-Profil „Partnerem Roku” stowarzyszenia TEMOT International
21/Maj

Moto-Profil „Partnerem Roku” stowarzyszenia TEMOT International

Firma Moto-Profil otrzymała tytuł „Shareholder of the Year” TEMOT International – jednego z największych międzynarodowych stowarzyszeń zrzeszających globalnych dystrybutorów części motoryzacyjnych. Statuetki przyznano na corocznym spotkaniu członków organizacji, tym razem odbywającym się w Warszawie. Moto-Profil był w gronie jedynie 10 spośród wszystkich 115 firm członkowskich, którym przyznano nagrody na tegorocznej edycji konferencji.
ProfiAuto Wirtualny Warsztat w prestiżowym raporcie o Metavers fundacji Res Publica i firmy Meta
16/Kwi

ProfiAuto Wirtualny Warsztat w prestiżowym raporcie o Metavers fundacji Res Publica i firmy Meta

Projekt ProfiAuto Wirtualny Warsztat, który z pomocą wirtualnej rzeczywistości uczy młodych mechaników zawodu, stał się częścią raportu „New Digital Frontier” fundacji Res Publica. Wydawnictwo zostało przygotowane m.in. z twórcami Facebooka oraz Instagrama – firmą Meta i wskazuje jak koncept metaverse może mieć zastosowanie w codziennym życiu obywateli Europy Środkowo-Wschodniej. ProfiAuto Wirtualny Warsztat znalazł się w tej publikacji m.in. wśród innych innowacyjnych rozwiązań wykorzystujących wirtualną rzeczywistość z Litwy, Polski oraz Słowacji.
Nowe rozdanie w ProfiAuto. Poznajcie Ambasadorów marki
15/Kwi

Nowe rozdanie w ProfiAuto. Poznajcie Ambasadorów marki

38. To nowa i szczególna liczba w ProfiAuto. Dokładnie tylu liczy grupa Ambasadorów ProfiAuto, która działa w ramach sieci od 1 kwietnia. Największa w Polsce sieć niezależnych sklepów i hurtowni motoryzacyjnych stawia na nową strategię, spójność i jednolitą komunikację.
Branża aftermarketu motoryzacyjnego będzie rosła szczególnie w Polsce
5/Kwi

Branża aftermarketu motoryzacyjnego będzie rosła szczególnie w Polsce

Jak wskazują analizy ekspertów motoryzacyjnych, w najbliższych latach park samochodów ma ulegać sukcesywnemu starzeniu się, co paradoksalnie ma związek z postępującą elektryfikacją pojazdów. Dzięki temu wartość globalnego IAM (rynku dystrybutorów, sklepów oraz hurtowni motoryzacyjnych) ma zwiększyć się o niemal 18 miliardów USD do końca dekady. Jak przekonują eksperci firmy Moto-Profil, szczególnie w Polsce branża ta będzie rosła w szybkim tempie, gdyż kierowców i większości firm nie będzie stać na przesiadanie się do coraz droższych, zelektryfikowanych modeli samochodów. Na przykładzie rozwoju należącej do nich sieci ProfiAuto wskazują też, jak z powodzeniem inwestować dziś w branży IAM.
Moto-Profil z prestiżową nagrodą magazynu Forbes
3/Kwi

Moto-Profil z prestiżową nagrodą magazynu Forbes

Moto-Profil otrzymał nagrodę „Diament Forbesa 2024”, przyznawaną najbardziej dynamicznie rozwijającym się firmom w Polsce. To już jedenaste z rzędu wyróżnienie tego prestiżowego miesięcznika finansowego dla chorzowskiej firmy.
Nowa benzyna E10 – mechanicy wyjaśniają, czy rzeczywiście jest czego się obawiać
27/Lut

Nowa benzyna E10 – mechanicy wyjaśniają, czy rzeczywiście jest czego się obawiać

Na przełomie 2023 i 2024 roku benzyna E10 była tematem numer jeden w mediach motoryzacyjnych oraz wśród osób wiedzących nieco więcej o samochodach. Jedni byli pełni obaw, że nowe paliwo zniszczy im samochód, inni twierdzili, że dodatek bioetanolu nie ma żadnego znaczenia. Którzy z nich mają rację, wyjaśniają eksperci z należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto.
Na Śląsku powstała akademia, która ma pomóc uchronić branżę motoryzacyjną przed brakiem mechaników
11/Gru

Na Śląsku powstała akademia, która ma pomóc uchronić branżę motoryzacyjną przed brakiem mechaników

Jak alarmują branżowi eksperci, mimo iż park pojazdów w Polsce jest coraz starszy, już w najbliższych latach może zabraknąć wykwalifikowanych mechaników do napraw naszych samochodów. By temu zapobiec Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna wraz z partnerami biznesowymi, w tym firmą Moto-Profil - właścicielem największej sieci warsztatów w Polsce (ProfiAuto Serwis) oraz we współpracy z uczelniami wyższymi: Politechniką Śląską i Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej a także ośmioma szkołami kształcącymi mechaników pojazdów samochodowych powołały "Automotive StrefAcademy KSSE".
ProfiAuto chce zaoszczędzić mechanikom czas zamawiania części - debiut nowego katalogu online
8/Gru

ProfiAuto chce zaoszczędzić mechanikom czas zamawiania części - debiut nowego katalogu online

Sieć ProfiAuto – twórca pierwszego katalogu online w polskiej branży aftermarket – uruchomiła 20 listopada br. nową wersję swojego flagowego narzędzia do zamawiania części i akcesoriów motoryzacyjnych w sieci. Nowy katalog ProfiAuto ma w niektórych przypadkach skrócić czas zamawiania produktów nawet o 90 procent. Aktualna wersja ma też umożliwi dużo łatwiejsze i bardziej intuicyjne wyszukiwanie oraz grupowanie wyników zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych.