Dlaczego warto wymienić olej po zimie? Mechanik podaje przyczyny

Okres pozimowy to jedna z dwóch najlepszych pór w ciągu roku na wymianę oleju w silniku. Trudne warunki eksploatacji powodują degradację oleju, a przygotowanie auta do sezonu długich i ciepłych dni to gwarancja utrzymania go w dobrej kondycji.

Dlaczego warto wymienić olej po zimie

Zima to najtrudniejszy okres w rocznym cyklu eksploatacyjnym pojazdu. Auto jest narażone na niskie temperatury i używane w sposób nie zawsze korzystny dla jego mechaniki. Największy wpływ na kondycję silnika ma olej, ale jego jakość zależy od tego, w jaki sposób użytkujemy samochód.

Niewątpliwie najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na kondycję oleju w okresie zimowym jest poranny rozruch i dzienne przebiegi. Zwłaszcza te jednorazowe, czyli od włączenia silnika do jego wyłączenia. Zimą chętniej korzystamy z samochodu na bardzo krótkich dystansach, a to oznacza, że olej jest stale niedogrzany. Gromadzi się w nim woda, która powoduje degradowanie i obniża skuteczność oleju – tłumaczy Adam Lehnort, ekspert należącej do firmy Moto-Profil sieci warsztatów ProfiAuto Serwis.

Niekorzystna mieszanina oleju i paliwa

Nie jest to jedyne zagrożenie. Szczególnie we współczesnych silnikach, istotniejszym czynnikiem jest gromadzące się w oleju paliwo. Po porannym uruchomieniu silnik przez jakiś czas pracuje na mieszance wzbogaconej, co oznacza nadmiar paliwa w cylindrach. Paliwo w formie niespalonej trafia do oleju, spływając po ścinkach cylindrów. W ten sposób olej z czasem i każdym takim uruchomieniem powoli traci swoje pierwotne parametry i znacznie spada skuteczność smarowania. W misce olejowej zamiast czystego oleju silnikowego mamy mieszaninę oleju i paliwa, która nie tylko nie chroni skutecznie silnika, ale też opary takiej mieszaniny powodują niekontrolowane samozapłony w cylindrach.

W tym miejscu występuje pewien konflikt, bo z jednej strony chcemy wsiąść do auta i od razu pojechać, ale z drugiej strony korzystniej byłoby porządnie rozgrzać silnik. I choć w praktyce silnik szybciej rozgrzeje się w czasie jazdy, to jeśli trwa ona tylko kilka-kilkanaście minut, to nie ma szans na porządne rozgrzanie się silnika i skuteczne usunięcie z oleju wody i paliwa.

Trudno tu o tzw. złoty środek. Idealnie byłoby za każdym razem dobrze rozgrzać silnik i olej, lecz jeśli ma się to odbywać na postoju, to jest to obciążenie dla środowiska, ale i niezbyt wygodny sposób eksploatacji samochodu. W niektórych przypadkach byłoby to nawet niezgodne z przepisami, choć warto zwrócić uwagę, że w motorsporcie nie ma mowy o wyjechaniu na tor czy odcinek specjalny bez wcześniejszej kilkuminutowej pracy silnika na postoju – mówi Adam Lehnort.

Im więcej jazdy zimą, tym większe obciążenie dla oleju

Dlatego też eksploatacja zimowa jest szczególnie niekorzystna dla oleju. Dodatkowo, na śliskiej nawierzchni często dochodzi do poślizgu kół. To z kolei powoduje odcinanie zapłonu, żeby kontrolować trakcję. W tym momencie działanie kontroli trakcji nasila zjawisko niespalania paliwa i kolejne jego porcje trafiają do oleju. Słowem - im więcej jazdy zimowej, tym większe obciążenie dla oleju, a tym samym większe zagrożenie dla silnika.

Z tego też powodu eksperci z ProfiAuto zalecają wymianę oleju szczególnie po zimie, kiedy jest on najbardziej zanieczyszczony. Przede wszystkim w starszych autach, które nie są w 100-procentach sprawne.

W leciwych samochodach, w których odma jest zabrudzona i nie działa prawidłowo, dochodzi do zjawiska kondensacji oparów, które obserwujemy na bagnecie olejowym lub pod korkiem oleju. Widzimy wtedy papkę podobną do kawy z mlekiem lub żółty osad przypominający tłuszcz. To nie tylko sygnał do tego, by mechanik zajął się odmą, ale także do zmiany oleju – informuje ekspert.

Najlepszy czas na wizytę w warsztacie

Zimą wbrew pozorom do silnika trafia dużo zanieczyszczeń. Wydaje nam się, że latem silnik zasysa więcej kurzu, ale to zimą na drodze niemal nieustannie jest wilgoć i pozostałości po soli. Wystarczy popatrzeć na auto po nawet krótkiej przejażdżce autostradą. Jest bardzo brudne. Część z tego co widzimy na przednim zderzaku, masce czy drzwiach trafia także do układu dolotowego, którego szczelność nie jest idealna, a filtry powietrza też nie oczyszczają go w 100-procentach. Dalej zanieczyszczenia i wilgoć trafiają do silnika, a w konsekwencji zanieczyszczają olej.

Moim zdaniem nie ma lepszej pory na zmianę oleju jak okres pozimowy, a nawet pod koniec zimy, kiedy już ustępują mrozy. Dobrze jest też wymienić olej jesienią, kiedy latem przez kilka miesięcy pracował w wysokich temperaturach i może już być silnie zdegradowany. Jednak nie wszyscy jeżdżą aż tak dużo, by wymieniać olej dwa razy w roku. Jeśli użytkownicy robią to tylko raz, jak wielu kierowców, to zalecam wymianę na wiosnę – tłumaczy Adam Lehnort z sieci ProfiAuto Serwis. - Należy pamiętać, że we współczesnym samochodzie olej nie tylko odpowiedzialny jest za smarowanie silnika czy odprowadzanie ciepła. Olej smaruje również łożysko wirnika turbosprężarki, wpływa na żywotność nastawnika zmiennych faz rozrządu, a w niektórych konstrukcjach paska lub łańcucha rozrządu – dodaje ekspert.

Przy okazji po zimie w dobrym warsztacie zostanie wykonany przegląd całego samochodu pod kątem uszkodzeń, które szczególnie w tym okresie się zdarzają. Również w zakresie korozji, która może zaatakować nie tylko nadwozie i podwozie, ale także układ hamulcowy, mniej intensywnie używany w tym okresie czy zawieszenie, które jest stale narażone na kontakt z solą. Wiosna to po prostu najlepszy okres na wizytę w warsztacie.

O ProfiAuto i Moto-Profil:

ProfiAuto to największa w Polsce i jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej sieć niezależnych hurtowni i sklepów motoryzacyjnych. Niemal 270 partnerów handlowych oferuje w jej ramach części i akcesoria renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów osobowych; obecnie dostarczają oni komponenty motoryzacyjne do ponad 3000 warsztatów działających pod szyldem ProfiAuto Serwis. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat sieć wprowadziła pionierskie rozwiązania technologiczne w branży warsztatowej, jak pierwszy w Polsce, nowoczesny katalog online z częściami i akcesoriami motoryzacyjnymi. Partnerzy sieci ProfiAuto są także dystrybutorami marek własnych ProfiAuto: ProfiPower, OYODO oraz JPN.

Sieć ProfiAuto należy do powstałej w 1993 roku firmy Moto-Profil Sp. z o.o., jednego z najdłużej działających dystrybutorów części i akcesoriów motoryzacyjnych na polskim rynku. Moto-Profil jest członkiem TEMOT International, międzynarodowej sieci zrzeszającej największych dystrybutorów części motoryzacyjnych na świecie oraz jej krajowego odpowiednika – Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

By dowiedzieć się więcej, zapraszamy na: www.profiauto.pl www.moto-profil.pl

Kontakt dla mediów:

Adrian Leks
Moto-Profil
tel.: +48735995945
adrian.leks@moto-profil.pl

 

Zobacz inne aktualności

Ostatnie aktualności

Mechanicy wprost: współczesny samochód jest bardziej awaryjny. Wyniki ogólnopolskiego badania właścicieli serwisów samochodowych
27/Lut

Mechanicy wprost: współczesny samochód jest bardziej awaryjny. Wyniki ogólnopolskiego badania właścicieli serwisów samochodowych

Chorzów, 26 lutego 2025 r. – Blisko trzy czwarte właścicieli warsztatów motoryzacyjnych ma wątpliwości, co do niezawodności nowoczesnych technologii stosowanych w autach. W porównaniu do modeli sprzed 20 lat, współczesne samochody są bardziej awaryjne. Wynika to z krajowego badania, jakie przeprowadziła należąca do firmy Moto-Profil największa w Polsce sieć warsztatów samochodowych – ProfiAuto Serwis. Dodatkowo mechanicy wskazali najmniej awaryjną markę oraz samochody, które ich zdaniem obecnie psują się najczęściej.
ProfiAuto przyznało tytuły Ambasadorów marki 2025  
30/Sty

ProfiAuto przyznało tytuły Ambasadorów marki 2025  

Największa w Polsce sieć niezależnych sklepów i hurtowni motoryzacyjnych drugi rok z rzędu wręczyła tytuły Ambasadorów ProfiAuto. W nowej odsłonie wyróżniono 37 Ambasadorów marki. Przed całą grupą wiele motoryzacyjnych wyzwań w 2025 roku, ale główny cel jest niezmienny - być jeszcze bliżej warsztatów.  
Dlaczego warto wymienić olej po zimie? Mechanik podaje przyczyny
27/Sty

Dlaczego warto wymienić olej po zimie? Mechanik podaje przyczyny

Okres pozimowy to jedna z dwóch najlepszych pór w ciągu roku na wymianę oleju w silniku. Trudne warunki eksploatacji powodują degradację oleju, a przygotowanie auta do sezonu długich i ciepłych dni to gwarancja utrzymania go w dobrej kondycji.
Podsumowanie roku w ProfiAuto i prognozy dla branży na 2025
19/Gru

Podsumowanie roku w ProfiAuto i prognozy dla branży na 2025

Co czeka branżę aftermarket w 2025 roku?
2/Gru

Co czeka branżę aftermarket w 2025 roku?

ProfiAuto wsparło serwisy poszkodowane w wyniku powodzi
25/Paź

ProfiAuto wsparło serwisy poszkodowane w wyniku powodzi

Sieć ProfiAuto zorganizowała i skoordynowała pomoc dla warsztatów, które ucierpiały w wyniku powodzi na południu Polski w połowie września. Kilka serwisów obsługiwanych przez hurtownie ProfiAuto borykało się z trudnościami związanymi z uszkodzeniami przez wodę infrastruktury, a także sprzętu i narzędzi.
Jeździsz z pustym bakiem? Mechanicy wyjaśniają, czym to grozi
24/Paź

Jeździsz z pustym bakiem? Mechanicy wyjaśniają, czym to grozi

Wielu kierowców lubi korzystać z “głębokiej rezerwy” w baku paliwa, co niesie za sobą poważne konsekwencje. Mechanicy przestrzegają jednak przed takimi praktykami, wskazując jakie części są przez to narażone na awarie. Dementują również teorię o szkodliwym tankowaniu pod korek, choć może być w tym szczypta prawdy. 
Samochody z kratką dobre nie tylko dla firm. Mechanicy wprost: to proste, solidne modele
19/Wrz

Samochody z kratką dobre nie tylko dla firm. Mechanicy wprost: to proste, solidne modele

Samochody z kratką są jednoznacznie kojarzone z dużymi flotami. Obecnie coraz rzadsze, jednak rynek używanych jest wciąż bogaty w takie pojazdy. Mają ogromną zaletę dla przedsiębiorców, ale czy jest sens kupowania takiego samochodu prywatnie? Mechanicy nie mają wątpliwości.