Samochody z kratką dobre nie tylko dla firm. Mechanicy wprost: to proste, solidne modele

Samochody z kratką są jednoznacznie kojarzone z dużymi flotami. Obecnie coraz rzadsze, jednak rynek używanych jest wciąż bogaty w takie pojazdy. Mają ogromną zaletę dla przedsiębiorców, ale czy jest sens kupowania takiego samochodu prywatnie? Mechanicy nie mają wątpliwości.

Samochody z kratką, żartobliwie nazywane przez przedsiębiorców “vatowozami”, dają firmom ogromne korzyści w postaci możliwości odliczania 100% VAT-u od wydatków na eksploatację. Mówiąc wprost, oznacza to, że przedsiębiorca kupujący przykładowo paliwo za 6,30 zł za litr - realnie na koniec okresu rozliczeniowego płaci za nie tylko 5,12 zł/litr, odzyskując część VAT-u. Nie wspominając już o podatku dochodowym. Kupując części eksploatacyjne, na przykład komplet opon za 1200 zł, realnie płaci za nie 975 zł. Pod warunkiem, że kupuje paliwo czy części eksploatacyjne do samochodu z wpisem VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym.

Grafika ProfiAuto Auta z kratką_1.jpg

VAT-1, czyli kratka musi być. Ale gdzie?

Aby móc odliczać 100% podatku VAT od wydatków na eksploatację samochodu, pojazd musi być zarejestrowany jako ciężarowy i spełniać tylko dwa warunki techniczne. Pierwszy to jeden rząd siedzeń. Drugi to trwałe oddzielenie przestrzeni ładunkowej od pasażerskiej.
W praktyce więc chodzi o samochody typu pickup z pojedynczą kabiną i siedzeniami w jednym rzędzie, pojazdy dostawcze ze ścianą grodziową lub tzw. auta z kratką (pod warunkiem, że kratka ta znajduje się tuż za siedzeniem kierowcy i pasażera z przodu). Jeśli te warunki są spełnione, diagnosta po badaniu technicznym kwalifikuje pojazd na VAT-1 i stosowny wpis uzyskuje się do dowodu rejestracyjnego


– Warto podkreślić, że sama homologacja ciężarowa nie wystarczy, żeby samochód miał wpis VAT-1. Nie uzyskają takiego np. pickupy z podwójną czy nawet przedłużoną kabiną, w której za przednimi fotelami są niewielkie krzesełka. Nie mogą to być również auta typu kombi z kanapą z tyłu i kratką za nią, jak było to wiele lat temu przed zmianą przepisów, które dziś są w tej kwestii jednoznaczne – zaznacza Adam Lehnort, ekspert należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto Serwis.

Na szczególną uwagę zasługują tzw. samochody z kratką, które są zwykłymi hatchbackami, rzadziej z nadwoziem kombi. Chodzi o te modele, w których nie ma tylnej kanapy, a tylna część auta została przystosowana do transportu ładunków. Jest oczywiście wiele wytycznych, by taką osobówkę przerobić na ciężarówkę, jednak zwykle nikt tego nie robi we własnym zakresie, lecz kupuje auta już z homologacją ciężarową.

– Ważnym detalem jest obecność samej kratki, która odróżnia ciężarowy od osobowego. Jeśli jest zdemontowana, to teoretycznie taki samochód jest niezgodny z homologacją i w razie kontroli policji można stracić dowód rejestracyjny. W przypadku sprawdzania przez służbę celno-skarbową, przedsiębiorca korzystający z takiego pojazdu, może także zostać ukarany mandatem, a przeciwko niemu może zostać wszczęte postępowanie o wyłudzanie VAT – przestrzega Krzysztof Ostas, Head of Fleet Management z zajmującej się serwisowaniem i zarządzaniem flotami samochodowymi firmy MOTO Flota.

Warto zwrócić uwagę na to przy zakupie pojazdu, ponieważ wiele aut na rynku ma nie tylko zdjętą kratkę, ale nawet zamontowaną kanapę. Da się to zrobić zgodnie z prawem, choć wymaga trochę zachodu. Są też firmy zajmujące się tego typu przeróbkami. Oczywiście kończy się to zmianą przeznaczenia pojazdu i już wtedy nie przysługuje pełne odliczenie VAT-u.

W niektórych przypadkach, w autach homologowanych jako ciężarowe, przegrody dzielące przestrzeń pasażerską od ładunkowej są dzielone i jej górna część zostaje zdemontowana. To również nie jest jednak legalne. Warto wiedzieć, że po zakupie takiego auta do firmy, każdorazowo przed wprowadzeniem go do majątku firmy, musi ono przejść dodatkowe badanie techniczne na VAT-1. Chodzi o potwierdzenie dla organów podatkowych, że konstrukcja pojazdu wyklucza użycie pojazdu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Grafika ProfiAuto Auta z kratką_2.jpg

Samochód z kratką nie tylko do firmy?

Samochód dwumiejscowy z kratką wydaje się być propozycją wyłącznie dla przedsiębiorców (takie stanowisko ma m.in. „skarbówka”). Jeśli jednak przymkniemy oko na pewne niedogodności, to może być także dobrą propozycją dla osób prywatnie wykorzystujących auto, na przykład na dojazdy czy jazdę po mieście. Oczywiście już bez korzyści podatkowych, jakie mają przedsiębiorcy. Najczęściej takie samochody bazowały na modelach segmentu B, czyli typowych subkompaktach, które sprawdzają się zarówno w jeździe miejskiej, jak i na dłuższych trasach.

 – Samochody z kratką mają pewne wady. Pomijając fakt, że nie mają siedzeń z tyłu, są też głośniejsze, bo brakuje im tapicerki, a sama kanapa wygłusza hałasy z podwozia. Teoretycznie samochód ciężarowy nie może parkować na chodniku, a w niektórych krajach zakup winiety będzie droższy niż dla takiego samego modelu, ale osobowego. Najczęściej są to auta białe lub w innych niemetalicznych kolorach i w wersjach podstawowych lub bliskich podstawowym. Choć akurat to może mieć pewne zalety – mówi Adam Lehnort z należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto Serwis.

Ubogie wyposażenie to z eksploatacyjnego punktu widzenia znacznie mniej kłopotów. To czego nie ma, po prostu się nie psuje. Uboga jest także gama silników, bo wersje z kratką zazwyczaj były oferowane z jednym lub dwoma silnikami do wyboru, najczęściej w najprostszym wydaniu.

– Producenci oferujący samochody z kratką stawiali na te najbardziej sprawdzone, solidne konstrukcje. Najczęściej też najbardziej ekonomiczne, by przekonać firmy do zakupów nie tylko ceną auta, ale i potencjalnymi kosztami eksploatacyjnymi. Patrząc na samochód segmentu B tylko przez pryzmat kosztów utrzymania, to auta z kratką zazwyczaj są prawdziwym crème de la crème całej gamy silnikowej. To niemal zawsze te najsłabsze, ale i najbardziej trwałe warianty – dodaje Krzysztof Ostas, Head of Fleet Management z zajmującej się serwisowaniem i zarządzaniem flotami samochodowymi firmy MOTO Flota.

Dla takich pojazdów wydłużano sprzedaż silników diesla lub oferowano fabryczne instalacje gazowe. Jeszcze do niedawna Fiat sprzedawał model Fiorino z silnikiem 1.3 JTD, którego nie oferował w żadnym innym modelu. Wystarczy popatrzeć na inne Fiaty, na Citroeny, Peugeoty, Dacie, Renault czy Skody, które można było kupić w wariancie ciężarowym. Są to albo sprawdzone i wytrzymałe benzyniaki, nierzadko z LPG, albo nieduże, ale bardzo trwałe i dopracowane diesle.

– Nie ma wątpliwości co do tego, że samochody z kratką to proste i trwałe konstrukcje. Nie montowano w nich wzmocnionych wersji silników czy tych bardziej skomplikowanych. Często diesle nie mają nawet kół dwumasowych, a może się trafić i tak, że w starszych modelach z normą Euro 4 nie ma DPF, podczas gdy występuje on w wersji osobowej. A to wróży tylko jednemu - najniższym kosztom utrzymania. W połączeniu z niskim zużyciem paliwa, które wynika również z niższej masy takich samochodów, dostajemy auto, które trudno przebić kosztami utrzymania czymkolwiek innym - mówi Adam Lehnort z ProfiAuto Serwis.

Specjalista ProfiAuto przy okazji wskazuje również na praktyczne zastosowanie takich samochodów.

– Zazwyczaj małymi samochodami jeździmy sami, najwyżej w dwie osoby, więc brak kanapy w większości przypadków nie przeszkadza. Ale już robiąc duże zakupy czy transportując coś brudnego, czy o takiej strukturze, która mogłaby zniszczyć tapicerkę, auto z kratką sprawdza się doskonale. Są to świetne samochody do transportowania zwierząt, na przykład dużych psów, które nie tylko mają więcej przestrzeni, ale są bezpieczniejsze – podpowiada Lehnort.

Z kratką znaczy firmowe – czy to nie ryzyko?

Faktem jest, że po wyjechaniu z salonu, praktycznie każde auto z kratką służyło w firmie, często we flocie. Tam intensywnie eksploatowane zostało sprzedane do innej firmy. Niewykluczone więc, a nawet bardzo prawdopodobne jest to, że w okresie docierania i przez pierwsze 100 czy 200 tys. km samochód dostał porządny „wycisk”. Zdaniem ekspertów to jednak nie powinno zniechęcać do zakupu takiego samochodu.

– Owszem, auta z wpisem VAT-1 zazwyczaj jeździły od nowości w firmach, ale nie zawsze we flotach. Paradoksalnie, choć technicznie zostały do tego dostosowane, to zazwyczaj nie transportowały ciężkich ładunków. Takie pojazdy woziły najczęściej kierowcę, ewentualnie jakieś narzędzia czy foldery reklamowe. Nie są to pojazdy przeładowane. Druga sprawa to cena zakupu – zawsze była niższa w salonie od przeciętnej wersji osobowej, więc i teraz są niższe. Obecnie takie samochody trudno sprzedać, bo kupują je jedynie firmy, które szukają korzyści podatkowych, a to nie jest duży rynek – mówi Krzysztof Ostas, Head of Fleet Management z zajmującej się serwisowaniem i zarządzaniem flotami samochodowymi firmy MOTO Flota.

Przegląd rynku aut używanych, zarówno tych kilku, jak i tych kilkunastoletnich, jasno daje do zrozumienia, że z jednej strony auta z kratką są niszą, a z drugiej niełatwo znaleźć na takie kupca. Z dwóch powodów. Po pierwsze, nie każdy chce takie auto kupić, zwłaszcza osoba prywatna. Po drugie, przynajmniej hipotetycznie są to samochody poflotowe, więc uznawane za wyeksploatowane.

– Przez to, że są to samochody proste, to nawet jeśli wymagają pewnych napraw, są one zazwyczaj dużo tańsze niż w przypadku ich osobowych odpowiednikach z silnikami o większej mocy. Najczęściej mają też nielakierowane zderzaki, biały lakier, nieduże koła, a bark wielu elementów wyposażenia powoduje, że usterki elektryki zdarzają się rzadziej. Przykładowo światła niemal zawsze są halogenowe i choć świecą gorzej niż droższe lampy LED, to wymiana żarówki kosztuje przysłowiowe grosze, a nie tysiące, jak w przypadku reflektorów diodowych – dodaje Adam Lehnort z ProfiAuto Serwis.

Ekspert wskazuje również na to, że do samochodów z kratką bez problemu kupimy części, a jeśli nawet niektóre się różnią, na przykład sprężyny zawieszenia, układ hamulcowy czy silnik, to bez trudu mechanik dopasuje zamiennik. Naprawy takich samochodów to akurat zdaniem mechaników najmniejsze zmartwienie. Jak zresztą eksploatacja każdego samochodu, który jest regularnie serwisowany w warsztacie o odpowiedniej renomie.

###
O ProfiAuto i Moto-Profil:

ProfiAuto to największa w Polsce i jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej sieci profesjonalnych hurtowni i sklepów motoryzacyjnych. Ponad 250 partnerów handlowych oferuje w jej ramach części i akcesoria renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów osobowych; obecnie dostarczają oni komponenty motoryzacyjne do ponad 2400 warsztatów działających pod szyldem ProfiAuto Serwis. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat sieć wprowadziła pionierskie rozwiązania technologiczne w branży warsztatowej, jak pierwszy w Polsce, nowoczesny katalog online z częściami i akcesoriami motoryzacyjnymi czy wirtualny ProfiAuto Serwis VR. Partnerzy sieci ProfiAuto są także dystrybutorami marek własnych ProfiAuto: ProfiPower, OYODO oraz JPN. 

Sieć ProfiAuto należy do powstałej w 1993 roku firmy Moto-Profil Sp. z o.o., jednego z najdłużej działających dystrybutorów części i akcesoriów motoryzacyjnych na polskim rynku. Moto-Profil jest członkiem TEMOT International, międzynarodowej sieci zrzeszającej największych dystrybutorów części motoryzacyjnych na świecie oraz jej krajowego odpowiednika – Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (SDCM). 
By dowiedzieć się więcej, zapraszamy na: www.profiauto.pl www.moto-profil.pl

O MOTO Flota Sp. z o.o.

MOTO Flota specjalizuje się w świadczeniu kompleksowych usług serwisowych w całej Polsce oraz całościowym zarządzaniu flotami pojazdów firmowych. W gronie jej klientów znajdują się m.in.: Carsmile, Mokate, Millennium Leasing, PKP Cargo, Red Bull, Solid, Strabag oraz Warta. Działalność firmy, obsługującej rocznie ponad 60 000 pojazdów, wspiera nowatorski system do zarządzania flotą online – MOTO Flota Manager. Na przestrzeni lat spółka została wyróżniona w szeregu biznesowych i branżowych rankingów, otrzymując kilkukrotnie statuetki Fleet Derby oraz tytuł Gazeli Biznesu. 

MOTO Flota należy do spółki Moto-Profil – czołowego polskiego dystrybutora części samochodowych i właściciela marki ProfiAuto – największej w Polsce sieci zrzeszającej sklepy, hurtownie i serwisy samochodowe.

By dowiedzieć się więcej, zapraszamy na: www.motoflota.pl, www.moto-profil.pl, www.profiauto.pl  

Kontakt dla mediów:

Piotr Dembiński
Bullseye Consulting
tel.: +48797705317
p.dembinski@bec.com.pl 

Zobacz inne aktualności

Ostatnie aktualności

Samochody z kratką dobre nie tylko dla firm. Mechanicy wprost: to proste, solidne modele
19/Wrz

Samochody z kratką dobre nie tylko dla firm. Mechanicy wprost: to proste, solidne modele

Samochody z kratką są jednoznacznie kojarzone z dużymi flotami. Obecnie coraz rzadsze, jednak rynek używanych jest wciąż bogaty w takie pojazdy. Mają ogromną zaletę dla przedsiębiorców, ale czy jest sens kupowania takiego samochodu prywatnie? Mechanicy nie mają wątpliwości.
Moto-Forum 2024, czyli wielkie spotkanie ekspertów branży aftermarket
29/Lip

Moto-Forum 2024, czyli wielkie spotkanie ekspertów branży aftermarket

Nowa nazwa i formuła. Niezmienne pozostaną integracja grupy oraz wymiana doświadczeń biznesowych. W tym roku spotkanie sieci ProfiAuto i ProfiAuto Serwis odbędzie się w ramach wspólnego wydarzenia - Moto-Forum 2024. Weźmie w nim udział ponad 400 przedstawicieli warsztatów samochodowych i blisko 260 hurtowni motoryzacyjnych.
Mechanicy o autach poleasingowych i poflotowych. Czy warto je kupować?
22/Lip

Mechanicy o autach poleasingowych i poflotowych. Czy warto je kupować?

Skrajnie zaniedbane, a może wprost przeciwnie? Często mówi się, że o auta służbowe nikt nie dba. W pierwszej kolejności należy jednak wyraźnie oddzielić auto poleasingowe pochodzące z floty pojazdów i takie, którym jeździł przedsiębiorca, nierzadko prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. O tym, czy warto kupować poleasingowe i poflotowe auta używane oraz co sprawdzić przed zakupem, mówią eksperci z sieci warsztatów ProfiAuto Serwis i firmy MOTO Flota.
Moto-Profil w pierwszej setce listy największych polskich firm magazynu „Wprost”
28/Maj

Moto-Profil w pierwszej setce listy największych polskich firm magazynu „Wprost”

Moto-Profil znalazł się w pierwszej setce tegorocznej edycji listy 200 największych polskich firm magazynu „Wprost”. W porównaniu do edycji z 2023 roku, spółka awansowała o kilka miejsc, będąc jedną z największych krajowych firm z branży dystrybutorów części motoryzacyjnych w tym zestawieniu.
Moto-Profil „Partnerem Roku” stowarzyszenia TEMOT International
21/Maj

Moto-Profil „Partnerem Roku” stowarzyszenia TEMOT International

Firma Moto-Profil otrzymała tytuł „Shareholder of the Year” TEMOT International – jednego z największych międzynarodowych stowarzyszeń zrzeszających globalnych dystrybutorów części motoryzacyjnych. Statuetki przyznano na corocznym spotkaniu członków organizacji, tym razem odbywającym się w Warszawie. Moto-Profil był w gronie jedynie 10 spośród wszystkich 115 firm członkowskich, którym przyznano nagrody na tegorocznej edycji konferencji.
ProfiAuto Wirtualny Warsztat w prestiżowym raporcie o Metavers fundacji Res Publica i firmy Meta
16/Kwi

ProfiAuto Wirtualny Warsztat w prestiżowym raporcie o Metavers fundacji Res Publica i firmy Meta

Projekt ProfiAuto Wirtualny Warsztat, który z pomocą wirtualnej rzeczywistości uczy młodych mechaników zawodu, stał się częścią raportu „New Digital Frontier” fundacji Res Publica. Wydawnictwo zostało przygotowane m.in. z twórcami Facebooka oraz Instagrama – firmą Meta i wskazuje jak koncept metaverse może mieć zastosowanie w codziennym życiu obywateli Europy Środkowo-Wschodniej. ProfiAuto Wirtualny Warsztat znalazł się w tej publikacji m.in. wśród innych innowacyjnych rozwiązań wykorzystujących wirtualną rzeczywistość z Litwy, Polski oraz Słowacji.
Nowe rozdanie w ProfiAuto. Poznajcie Ambasadorów marki
15/Kwi

Nowe rozdanie w ProfiAuto. Poznajcie Ambasadorów marki

38. To nowa i szczególna liczba w ProfiAuto. Dokładnie tylu liczy grupa Ambasadorów ProfiAuto, która działa w ramach sieci od 1 kwietnia. Największa w Polsce sieć niezależnych sklepów i hurtowni motoryzacyjnych stawia na nową strategię, spójność i jednolitą komunikację.
Branża aftermarketu motoryzacyjnego będzie rosła szczególnie w Polsce
5/Kwi

Branża aftermarketu motoryzacyjnego będzie rosła szczególnie w Polsce

Jak wskazują analizy ekspertów motoryzacyjnych, w najbliższych latach park samochodów ma ulegać sukcesywnemu starzeniu się, co paradoksalnie ma związek z postępującą elektryfikacją pojazdów. Dzięki temu wartość globalnego IAM (rynku dystrybutorów, sklepów oraz hurtowni motoryzacyjnych) ma zwiększyć się o niemal 18 miliardów USD do końca dekady. Jak przekonują eksperci firmy Moto-Profil, szczególnie w Polsce branża ta będzie rosła w szybkim tempie, gdyż kierowców i większości firm nie będzie stać na przesiadanie się do coraz droższych, zelektryfikowanych modeli samochodów. Na przykładzie rozwoju należącej do nich sieci ProfiAuto wskazują też, jak z powodzeniem inwestować dziś w branży IAM.