Wywiad z prezesem Moto-Profilu

Zapraszamy do lektury najnowszego wywiadu z Michałem Tochowiczem dla branżowego portalu Motofaktor. W rozmowie wracamy do początków firmy, przybliżamy część historii oraz prezentujemy plany rozwojowe.

Michał_Tochowicz (2).jpg

Jak i od czego zaczęła się historia firmy Moto-Profil?

Był rok 1991 i – jak wiele innych firm z naszej branży – rozpoczęliśmy naszą biznesową przygodę od skromnego sklepu motoryzacyjnego. Na początku byliśmy małą, lokalną firmą z Górnego Śląska, z trzema współwłaścicielami i kilkunastoma pracownikami. Był to typowy small business z lat 90., który po 30 latach przerodził się w niemal 1000-osobową firmę i jednego z największych dystrybutorów części w Polsce i Europie, który – jak mówi nasza nowa wizja – „zapewnia mobilność – dziś i jutro” setkom tysięcy kierowców.

Oczywiście po drodze wiele się wydarzyło… Na początku lat 90. zapotrzebowanie na części rosło z miesiąca na miesiąc i w 1993 roku mój śp. Tata, wraz ze wspólnikami, zdecydował się przekształcić sklep motoryzacyjny w biznes na większą skalę – w dystrybutora części. Początki były dość klasyczne, jak na tamten czas: małe biuro, obok niego skromny magazyn, a następnie jego większy odpowiednik po drugiej stronie ulicy. Przełomowym momentem na samym początku działalności było wybranie nas przez markę amortyzatorów Monroe na jednego z dystrybutorów ich produktów na Polskę. Później pojawili się kolejni i lata 90. upłynęły pod znakiem rozwoju biznesu i sprzedaży części zarówno do hurtowni, jak i bezpośrednio warsztatów motoryzacyjnych. Przy okazji miło mi wspomnieć, że po 30 latach jesteśmy jedyną nadal działającą firmą z grona ówczesnych, pierwszych dystrybutorów Monroe w kraju.

W ramach prosperity lat 90. grono dostawców zaczęło się więc zwiększać i biznes zaczął się coraz szybciej – mówiąc potocznie – „kręcić”. W okolicy przełomu wieków kluczowym dla nas momentem było pojawienie się w gronie partnerów Moto-Profilu holenderskiego dystrybutora Van Heck. To ta firma skierowała nas na nowoczesną drogę rozwoju i uświadomiła nam, że już niedługo handel częściami będzie odbywał się za pośrednictwem Internetu oraz nowoczesnych narzędzi sprzedaży, a nie tylko telefonów i faksów.

Moto-Profil otrzymał więc hardware i know-how w postaci oprogramowania, jednocześnie zmieniając strategię sprzedaży na współpracę jedynie z hurtowniami i sklepami, a nie bezpośrednio z warsztatami. Była to w zasadzie rewolucja, w którą początkowo nikt nie wierzył… Wiele osób stwierdziło wtedy, że to po prostu skok do basenu bez wody… I na początku rzeczywiście sytuacja wyglądała dość dramatycznie, ponieważ przez pierwsze 3-4 tygodnie obroty spadły na przysłowiowy „łeb, na szyję”. W końcu jednak sprzedaż ruszyła i ten śmiały ruch okazał się słuszny. Po stosunkowo krótkim czasie te hurtownie i sklepy, które zdecydowały się pozostać niezależnymi biznesami, uwierzyły, że Moto-Profil to dla nich jedyny wiarygodny i bezpieczny partner. Z każdym rokiem pojawiali się kolejni klienci. I tak jest do dziś.

CAŁY WYWIAD DOSTĘPNY JEST NA PORTALU MOTOFAKTOR.

Zachęcamy do lektury!

Zobacz inne aktualności

Ostatnie aktualności

Samochody z kratką dobre nie tylko dla firm. Mechanicy wprost: to proste, solidne modele
19/Wrz

Samochody z kratką dobre nie tylko dla firm. Mechanicy wprost: to proste, solidne modele

Samochody z kratką są jednoznacznie kojarzone z dużymi flotami. Obecnie coraz rzadsze, jednak rynek używanych jest wciąż bogaty w takie pojazdy. Mają ogromną zaletę dla przedsiębiorców, ale czy jest sens kupowania takiego samochodu prywatnie? Mechanicy nie mają wątpliwości.
Moto-Forum 2024, czyli wielkie spotkanie ekspertów branży aftermarket
29/Lip

Moto-Forum 2024, czyli wielkie spotkanie ekspertów branży aftermarket

Nowa nazwa i formuła. Niezmienne pozostaną integracja grupy oraz wymiana doświadczeń biznesowych. W tym roku spotkanie sieci ProfiAuto i ProfiAuto Serwis odbędzie się w ramach wspólnego wydarzenia - Moto-Forum 2024. Weźmie w nim udział ponad 400 przedstawicieli warsztatów samochodowych i blisko 260 hurtowni motoryzacyjnych.
Mechanicy o autach poleasingowych i poflotowych. Czy warto je kupować?
22/Lip

Mechanicy o autach poleasingowych i poflotowych. Czy warto je kupować?

Skrajnie zaniedbane, a może wprost przeciwnie? Często mówi się, że o auta służbowe nikt nie dba. W pierwszej kolejności należy jednak wyraźnie oddzielić auto poleasingowe pochodzące z floty pojazdów i takie, którym jeździł przedsiębiorca, nierzadko prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. O tym, czy warto kupować poleasingowe i poflotowe auta używane oraz co sprawdzić przed zakupem, mówią eksperci z sieci warsztatów ProfiAuto Serwis i firmy MOTO Flota.
Moto-Profil w pierwszej setce listy największych polskich firm magazynu „Wprost”
28/Maj

Moto-Profil w pierwszej setce listy największych polskich firm magazynu „Wprost”

Moto-Profil znalazł się w pierwszej setce tegorocznej edycji listy 200 największych polskich firm magazynu „Wprost”. W porównaniu do edycji z 2023 roku, spółka awansowała o kilka miejsc, będąc jedną z największych krajowych firm z branży dystrybutorów części motoryzacyjnych w tym zestawieniu.
Moto-Profil „Partnerem Roku” stowarzyszenia TEMOT International
21/Maj

Moto-Profil „Partnerem Roku” stowarzyszenia TEMOT International

Firma Moto-Profil otrzymała tytuł „Shareholder of the Year” TEMOT International – jednego z największych międzynarodowych stowarzyszeń zrzeszających globalnych dystrybutorów części motoryzacyjnych. Statuetki przyznano na corocznym spotkaniu członków organizacji, tym razem odbywającym się w Warszawie. Moto-Profil był w gronie jedynie 10 spośród wszystkich 115 firm członkowskich, którym przyznano nagrody na tegorocznej edycji konferencji.
ProfiAuto Wirtualny Warsztat w prestiżowym raporcie o Metavers fundacji Res Publica i firmy Meta
16/Kwi

ProfiAuto Wirtualny Warsztat w prestiżowym raporcie o Metavers fundacji Res Publica i firmy Meta

Projekt ProfiAuto Wirtualny Warsztat, który z pomocą wirtualnej rzeczywistości uczy młodych mechaników zawodu, stał się częścią raportu „New Digital Frontier” fundacji Res Publica. Wydawnictwo zostało przygotowane m.in. z twórcami Facebooka oraz Instagrama – firmą Meta i wskazuje jak koncept metaverse może mieć zastosowanie w codziennym życiu obywateli Europy Środkowo-Wschodniej. ProfiAuto Wirtualny Warsztat znalazł się w tej publikacji m.in. wśród innych innowacyjnych rozwiązań wykorzystujących wirtualną rzeczywistość z Litwy, Polski oraz Słowacji.
Nowe rozdanie w ProfiAuto. Poznajcie Ambasadorów marki
15/Kwi

Nowe rozdanie w ProfiAuto. Poznajcie Ambasadorów marki

38. To nowa i szczególna liczba w ProfiAuto. Dokładnie tylu liczy grupa Ambasadorów ProfiAuto, która działa w ramach sieci od 1 kwietnia. Największa w Polsce sieć niezależnych sklepów i hurtowni motoryzacyjnych stawia na nową strategię, spójność i jednolitą komunikację.
Branża aftermarketu motoryzacyjnego będzie rosła szczególnie w Polsce
5/Kwi

Branża aftermarketu motoryzacyjnego będzie rosła szczególnie w Polsce

Jak wskazują analizy ekspertów motoryzacyjnych, w najbliższych latach park samochodów ma ulegać sukcesywnemu starzeniu się, co paradoksalnie ma związek z postępującą elektryfikacją pojazdów. Dzięki temu wartość globalnego IAM (rynku dystrybutorów, sklepów oraz hurtowni motoryzacyjnych) ma zwiększyć się o niemal 18 miliardów USD do końca dekady. Jak przekonują eksperci firmy Moto-Profil, szczególnie w Polsce branża ta będzie rosła w szybkim tempie, gdyż kierowców i większości firm nie będzie stać na przesiadanie się do coraz droższych, zelektryfikowanych modeli samochodów. Na przykładzie rozwoju należącej do nich sieci ProfiAuto wskazują też, jak z powodzeniem inwestować dziś w branży IAM.