Wywiad z prezesem Moto-Profilu

Zapraszamy do lektury najnowszego wywiadu z Michałem Tochowiczem dla branżowego portalu Motofaktor. W rozmowie wracamy do początków firmy, przybliżamy część historii oraz prezentujemy plany rozwojowe.

Michał_Tochowicz (2).jpg

Jak i od czego zaczęła się historia firmy Moto-Profil?

Był rok 1991 i – jak wiele innych firm z naszej branży – rozpoczęliśmy naszą biznesową przygodę od skromnego sklepu motoryzacyjnego. Na początku byliśmy małą, lokalną firmą z Górnego Śląska, z trzema współwłaścicielami i kilkunastoma pracownikami. Był to typowy small business z lat 90., który po 30 latach przerodził się w niemal 1000-osobową firmę i jednego z największych dystrybutorów części w Polsce i Europie, który – jak mówi nasza nowa wizja – „zapewnia mobilność – dziś i jutro” setkom tysięcy kierowców.

Oczywiście po drodze wiele się wydarzyło… Na początku lat 90. zapotrzebowanie na części rosło z miesiąca na miesiąc i w 1993 roku mój śp. Tata, wraz ze wspólnikami, zdecydował się przekształcić sklep motoryzacyjny w biznes na większą skalę – w dystrybutora części. Początki były dość klasyczne, jak na tamten czas: małe biuro, obok niego skromny magazyn, a następnie jego większy odpowiednik po drugiej stronie ulicy. Przełomowym momentem na samym początku działalności było wybranie nas przez markę amortyzatorów Monroe na jednego z dystrybutorów ich produktów na Polskę. Później pojawili się kolejni i lata 90. upłynęły pod znakiem rozwoju biznesu i sprzedaży części zarówno do hurtowni, jak i bezpośrednio warsztatów motoryzacyjnych. Przy okazji miło mi wspomnieć, że po 30 latach jesteśmy jedyną nadal działającą firmą z grona ówczesnych, pierwszych dystrybutorów Monroe w kraju.

W ramach prosperity lat 90. grono dostawców zaczęło się więc zwiększać i biznes zaczął się coraz szybciej – mówiąc potocznie – „kręcić”. W okolicy przełomu wieków kluczowym dla nas momentem było pojawienie się w gronie partnerów Moto-Profilu holenderskiego dystrybutora Van Heck. To ta firma skierowała nas na nowoczesną drogę rozwoju i uświadomiła nam, że już niedługo handel częściami będzie odbywał się za pośrednictwem Internetu oraz nowoczesnych narzędzi sprzedaży, a nie tylko telefonów i faksów.

Moto-Profil otrzymał więc hardware i know-how w postaci oprogramowania, jednocześnie zmieniając strategię sprzedaży na współpracę jedynie z hurtowniami i sklepami, a nie bezpośrednio z warsztatami. Była to w zasadzie rewolucja, w którą początkowo nikt nie wierzył… Wiele osób stwierdziło wtedy, że to po prostu skok do basenu bez wody… I na początku rzeczywiście sytuacja wyglądała dość dramatycznie, ponieważ przez pierwsze 3-4 tygodnie obroty spadły na przysłowiowy „łeb, na szyję”. W końcu jednak sprzedaż ruszyła i ten śmiały ruch okazał się słuszny. Po stosunkowo krótkim czasie te hurtownie i sklepy, które zdecydowały się pozostać niezależnymi biznesami, uwierzyły, że Moto-Profil to dla nich jedyny wiarygodny i bezpieczny partner. Z każdym rokiem pojawiali się kolejni klienci. I tak jest do dziś.

CAŁY WYWIAD DOSTĘPNY JEST NA PORTALU MOTOFAKTOR.

Zachęcamy do lektury!

Zobacz inne aktualności

Ostatnie aktualności

Moto-Profil w gronie największych polskich firm magazynu „Wprost”
27/Maj

Moto-Profil w gronie największych polskich firm magazynu „Wprost”

Moto-Profil ponownie znalazł się w pierwszej setce listy 200 największych polskich firm przygotowanej przez dziennikarzy magazynu „Wprost”. W porównaniu do edycji z 2024 roku, spółka awansowała o pięć pozycji, będąc jedną z największych krajowych firm z branży dystrybutorów części motoryzacyjnych w tym zestawieniu.
Akumulatory motocyklowe Yuasa – Jakość, która się opłaca dla Ciebie i Twoich klientów
30/Kwi

Akumulatory motocyklowe Yuasa – Jakość, która się opłaca dla Ciebie i Twoich klientów

Koszty utrzymania współczesnego auta, o których się nie mówi. Mechanicy zdradzają tajemnice.
25/Kwi

Koszty utrzymania współczesnego auta, o których się nie mówi. Mechanicy zdradzają tajemnice.

Moto-Profil z tytułem Rozważna Firma Plus 2025
2/Kwi

Moto-Profil z tytułem Rozważna Firma Plus 2025

Moto-Profil znalazł się w elitarnym gronie zaledwie 70 firm, które otrzymały certyfikat Rozważna Firma Plus 2025. Wyróżnienie to przyznawane jest przedsiębiorstwom podejmującym konkretne, długofalowe i systematyczne działania w zakresie zarządzania należnościami oraz odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej.
Chińskie samochody pod lupą - eksperci mają wątpliwości
2/Kwi

Chińskie samochody pod lupą - eksperci mają wątpliwości

Chińskie auta jeszcze nie zalewają polskich ulic, ale widać silną tendencję wzrostową i w najbliższych miesiącach takie marki jak MG, BAIC, Omoda czy Jaecoo przestaną już być egzotyką. Jednak eksperci podchodzą do nich z dużą rozwagą oraz przestrzegają przed kosztowną wpadką. Atrakcyjna cena czy długa gwarancja, to nie wszystko czym powinni kierować się kupujący.
Płyny hamulcowe
21/Mar

Płyny hamulcowe

Zachęcamy do obejrzenia filmu, w którym Marek Warmus szerzej omawia temat wyboru płynów hamulcowych
Mechanicy wprost: współczesny samochód jest bardziej awaryjny. Wyniki ogólnopolskiego badania właścicieli serwisów samochodowych
27/Lut

Mechanicy wprost: współczesny samochód jest bardziej awaryjny. Wyniki ogólnopolskiego badania właścicieli serwisów samochodowych

Chorzów, 26 lutego 2025 r. – Blisko trzy czwarte właścicieli warsztatów motoryzacyjnych ma wątpliwości, co do niezawodności nowoczesnych technologii stosowanych w autach. W porównaniu do modeli sprzed 20 lat, współczesne samochody są bardziej awaryjne. Wynika to z krajowego badania, jakie przeprowadziła należąca do firmy Moto-Profil największa w Polsce sieć warsztatów samochodowych – ProfiAuto Serwis. Dodatkowo mechanicy wskazali najmniej awaryjną markę oraz samochody, które ich zdaniem obecnie psują się najczęściej.
ProfiAuto przyznało tytuły Ambasadorów marki 2025  
30/Sty

ProfiAuto przyznało tytuły Ambasadorów marki 2025  

Największa w Polsce sieć niezależnych sklepów i hurtowni motoryzacyjnych drugi rok z rzędu wręczyła tytuły Ambasadorów ProfiAuto. W nowej odsłonie wyróżniono 37 Ambasadorów marki. Przed całą grupą wiele motoryzacyjnych wyzwań w 2025 roku, ale główny cel jest niezmienny - być jeszcze bliżej warsztatów.