Nowocześnie, bazując na doświadczeniach | Wywiad z Łukaszem Kopcem dla portalu Motofaktor

Redakcja: Dołączył Pan do zarządu Moto-Profil, pozostając jednocześnie dyrektorem marketingu. Z jakimi zmianami i wyzwaniami wiąże się objęcie nowej funkcji?

Łukasz Kopiec: Nową funkcję traktuję jako duże wyróżnienie i zobowiązanie. Mam jasną wizję tego, co chcę wnieść do zarządu spółki i na jakich elementach swojego doświadczenia będę bazować. Moja marketingowa perspektywa na pewno przełoży się na dbałość o jak najlepsze wyniki firmy i jej istotne miejsce w branży. Chcę także kontynuować strategię wzmacniania partnerów Moto-Profil, która pozytywnie wpływa na ich pozycje rynkowe. Jesteśmy systemem naczyń połączonych, a po naszej stronie leży kompleksowe wspieranie partnerów m.in. w obszarze marketingu, sprzedaży czy IT, a także inspirowanie do nowoczesnych, wyznaczających standardy w branży rozwiązań. Droga, jaką podąża teraz Moto-Profil, powstała na bazie wieloletnich doświadczeń, ale uwzględnia bieżące oczekiwania dynamicznego rynku. Każdego dnia otoczenie biznesowe pokazuje nam, że to właściwy kierunek.

R: W spółce Moto-Profil piastował Pan kilka stanowisk. Jak dokładnie wyglądała Pana ścieżka rozwoju w firmie?

ŁK: Moja kariera w Moto-Profilu zaczęła się 15 lat temu. Od początku zajmowałem się projektami związanymi z marketingiem. Z wielką przyjemnością uczestniczyłem w procesach, które wzmacniały Moto-Profil, markę ProfiAuto, jej świadomość wśród aktualnych oraz przyszłych partnerów i ich klientów. Przez te wszystkie lata pełniłem m.in. funkcję specjalisty ds. marketingu, kierownika działu marketingu oraz dyrektora marketingu Moto-Profil i ProfiAuto. Jako członek zarządu na pewno wykorzystam wiele z doświadczeń zdobytych na tych stanowiskach.

R: Co się zmieniło w firmie i na rynku aftermarketowym przez te 15 lat?

ŁK: To naprawdę długi okres i z tej perspektywy można zauważyć wiele zmian. Aftermarket w tym czasie musiał zmierzyć się z ogólnoświatowym kryzysem gospodarczym, zmianami prawnymi czy rosnącą konkurencją ze strony koncernów motoryzacyjnych i ich ekspansywnymi strategiami marketingowymi. Dużym wyzwaniem było również dostosowanie się do dynamiki rozwoju e-commerce, który - szczególnie w ostatniej dekadzie - zdominował sprzedaż. Z każdej z tych sytuacji branża aftermarketowa wychodziła obronną ręką. Równolegle i tak samo dynamicznie biegła także historia Moto-Profil. Zawsze poświęcaliśmy dużo uwagi analizie sytuacji w branży, która jest jednym z kluczowych czynników dla planowania działań. Obraliśmy ścieżkę śmiałych decyzji i nowoczesności. Przekuwamy biznesowe wizje w konkrety, które zapewniają bezpieczeństwo nam, naszym pracownikom i partnerom. Dla nas motoryzacja to nie tylko praca, ale też pasja – to zawsze było, jest i będzie fundamentem dla spółki Moto-Profil i marki ProfiAuto.

R: Z jakich projektów jest Pan szczególnie dumny?

ŁK: Miałem przyjemność pracować przy wielu projektach, które odbiły się szerokim echem w branży. Jeśli miałbym wyróżnić te dające mi osobiście najwięcej satysfakcji, z pewnością byłyby to marketingowe projekty realizowane dla marki ProfiAuto. Przez lata podjęliśmy wiele działań, które przełożyły się na jej upowszechnienie i rozmiar sieci partnerów. Dużą część tych aktywności można śmiało nazwać przełomowymi lub unikatowymi. Przykładem jest program telewizyjny „Projekt warsztat” powstały we współpracy z TVN. Był to projekt wspierający rozwój sieci ProfiAuto Serwis i budujący pozytywny wizerunek branży w oczach kierowców. Otrzymaliśmy dzięki niemu wyróżnienie w prestiżowym konkursie „Kreatura”, gdzie oceniane są najlepsze kreacje i realizacje marketingowe w kraju. Obecnie ProfiAuto Serwis jest największą siecią warsztatów niezależnych w Polsce, a my wciąż aktywnie działamy na rzecz profesjonalizacji standardu obsługi klienta w serwisach niezależnych.

Jedną z najświeższych realizacji jest też aplikacja ProfiAuto, która powstała wcześniej, ale została szybko rozwinięta w tych trudnych, pandemicznych czasach, stając się doskonałym narzędziem dla kierowców. Dzięki naszemu rozwiązaniu mogą oni zlecić usługi serwisowe dosłownie bez wychodzenia z domu i zapłacić za wszystko poprzez nowoczesne formy płatności w aplikacji. To pierwsze takie rozwiązanie w kraju. Jestem dumny z tego, jak się rozwija i jaki jest jego odbiór na rynku, tym bardziej, że odpowiadam za strategię marketingową aplikacji.

Niezwykle ważnymi dla mnie projektami były wszystkie działania łączące potrzeby rynku aftermarketowego z oczekiwaniami kierowców, w tym wydarzenia ProfiAuto PitStop oraz międzynarodowe targi motoryzacyjne ProfiAuto Show. Doświadczenie zdobyte podczas ich realizacji przełożyło się bezpośrednio na rozwój sieci ProfiAuto i ProfiAuto Serwis, jak również na wzmocnienie pozycji naszych partnerów na ich lokalnych rynkach.

Obecnie stawiamy mocno na działania handlowo-marketingowe. W tym roku na rynku zadebiutowała linia produktów ProfiPower, zapewniająca najlepszy możliwy stosunek ceny do jakości. Cieszy się ona coraz większą popularnością i rozpoznawalnością wśród przedstawicieli hurtowni, sklepów i serwisów samochodowych, jak również kierowców. Podstawą efektywnego działania w tym zakresie jest skuteczna strategia marketingowa, którą pod moimi skrzydłami realizuje dział marketingu Moto-Profil.

R: Moto-Profil dynamicznie się rozwija. Jak wygląda aktualna wizja zarządu w zakresie przyszłości firmy?

ŁK: Skupiamy się przede wszystkim na dalszym rozwoju i współpracy z naszymi partnerami. Mamy jasno wytyczoną ścieżkę. Rozbudowujemy sieć ProfiAuto Serwis, dostarczamy coraz więcej nowoczesnych narzędzi naszym partnerskim hurtowniom i sklepom. Doceniają to również dostawcy, z którymi współpracujemy. To struktura win-win. Tworzymy nowoczesną organizację, która słucha ludzi, planując kolejne kroki. Po naszej stronie jest sprawne zarządzanie i odważne podejmowanie wyzwań. Dzięki wieloletniej współpracy, dobrym relacjom z partnerami oraz ich zaangażowaniu śmiało patrzymy w przyszłość.

R: Jakie projekty dla Moto-Profil i ProfiAuto będą teraz priorytetem, na czym się skupiacie organizując aktualnie pracę?

ŁK: Przed nami kolejne wyzwania związane z bieżącą sytuacją na rynku oraz dalsze przenoszenie niektórych aktywności do Internetu, co od dawna z powodzeniem realizujemy. Stale unowocześniamy nasz katalog oraz systemy informatyczne. Wdrażamy też nowe rozwiązania, które usprawniają i dynamizują działalność oraz współpracę z partnerami. Pokazała to chociażby nasza aplikacja z funkcją ProfiAuto Pay czy projekt Wirtualny Warsztat. Możemy dzięki niemu nie tylko pokazywać, jak powinien wyglądać wzorcowy serwis, ale także w przyszłości – prowadzić szkolenia na odległość. Mamy również w planie dalszą ekspansję linii produktów ProfiPower, zgodnie z ustaloną koncepcją marketingową.

R: Mimo trudnej sytuacji na rynku, związanej z pandemią, Moto-Profil notuje wzrosty. Co się do tego przyczyniło, bo wiele firm odczuło wpływ koronawirusa na bieżącą działalność?

ŁK: Skupiamy się na naszej pracy i robimy to najlepiej, jak potrafimy, reagując dynamicznie na zmienne, niełatwe warunki. Sam rynek do tej pory nie zmienił się znacznie, jednak jako firma rozważamy różne scenariusze i jesteśmy na nie odpowiednio przygotowani. Mamy nowoczesny system IT i bardzo sprawny system logistyczny, który już na początku sytuacji związanej z koronawirusem zareagował szybko i elastycznie. Pandemia póki co nie dotknęła trwale naszej branży. Na rynku widoczny jest wzrost zapotrzebowania na części do pojazdów używanych. W powszechnej świadomości samochody są obecnie najbezpieczniejszym środkiem transportu. Wielu ludzi zdecydowało się na zakup budżetowych pojazdów, np. aby dojeżdżać nimi do pracy, w miarę możliwości unikając komunikacji publicznej. Prędzej czy później te samochody trafią do serwisów. Od początku pandemii wspieraliśmy również partnerskie sklepy, hurtownie i serwisy we wdrażaniu odpowiednich zasad bezpieczeństwa. Jednak najważniejszym czynnikiem, który umożliwił naszej sieci poradzenie sobie z wpływem koronawirusa na codzienne funkcjonowanie, było ogromne zaangażowanie naszych partnerów handlowych, ich niesamowita motywacja do działania i walka o utrzymanie na stabilnym poziomie biznesów, które budowali przez lata. Dzięki temu jesteśmy teraz gotowi do zmierzenia się z kolejnymi wyzwaniami.

R: Jak nakreśliłby Pan wizję rozwoju polskiego rynku aftermarket w najbliższym czasie, czego możemy się spodziewać?

ŁK: Myślę, że sytuacja polskiego aftermarketu będzie stabilna. Jak już wspomniałem, mimo pandemii ludzie nie przestali jeździć samochodami, a wybierali je chętniej i częściej niż inne środki lokomocji. Co więcej, nastąpił znaczący spadek sprzedaży nowych pojazdów. A skoro kierowcy jeżdżą więcej, to znaczy, że ich samochody są dużo bardziej eksploatowane. To dobry prognostyk dla aftermarketu, jak i całej branży warsztatowej. Z pewnością odnotować trzeba zmiany dotyczące organizacji pracy w firmach czy dostosowywanie modelu usług do zmieniających się preferencji klientów. Część aktywności przeniosła się do Internetu i ta tendencja raczej będzie się utrzymywać, a nawet nasilać. I bardzo dobrze, bo to napędza branżę. Wiele firm udowodniło, że potrafi stawić czoła zmianom i w szybkim tempie dostosować się do nowej rzeczywistości. Projekty takie, jak aplikacje mobilne dla klientów, wirtualne prezentacje czy np. przeniesienie części wydarzeń do Internetu wytyczają kierunki na przyszłość dla całej branży.

Zobacz inne aktualności

Ostatnie aktualności

Branża aftermarketu motoryzacyjnego będzie rosła szczególnie w Polsce
5/Kwi

Branża aftermarketu motoryzacyjnego będzie rosła szczególnie w Polsce

Jak wskazują analizy ekspertów motoryzacyjnych, w najbliższych latach park samochodów ma ulegać sukcesywnemu starzeniu się, co paradoksalnie ma związek z postępującą elektryfikacją pojazdów. Dzięki temu wartość globalnego IAM (rynku dystrybutorów, sklepów oraz hurtowni motoryzacyjnych) ma zwiększyć się o niemal 18 miliardów USD do końca dekady. Jak przekonują eksperci firmy Moto-Profil, szczególnie w Polsce branża ta będzie rosła w szybkim tempie, gdyż kierowców i większości firm nie będzie stać na przesiadanie się do coraz droższych, zelektryfikowanych modeli samochodów. Na przykładzie rozwoju należącej do nich sieci ProfiAuto wskazują też, jak z powodzeniem inwestować dziś w branży IAM.
Moto-Profil z prestiżową nagrodą magazynu Forbes
3/Kwi

Moto-Profil z prestiżową nagrodą magazynu Forbes

Moto-Profil otrzymał nagrodę „Diament Forbesa 2024”, przyznawaną najbardziej dynamicznie rozwijającym się firmom w Polsce. To już jedenaste z rzędu wyróżnienie tego prestiżowego miesięcznika finansowego dla chorzowskiej firmy.
Nowa benzyna E10 – mechanicy wyjaśniają, czy rzeczywiście jest czego się obawiać
27/Lut

Nowa benzyna E10 – mechanicy wyjaśniają, czy rzeczywiście jest czego się obawiać

Na przełomie 2023 i 2024 roku benzyna E10 była tematem numer jeden w mediach motoryzacyjnych oraz wśród osób wiedzących nieco więcej o samochodach. Jedni byli pełni obaw, że nowe paliwo zniszczy im samochód, inni twierdzili, że dodatek bioetanolu nie ma żadnego znaczenia. Którzy z nich mają rację, wyjaśniają eksperci z należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto.
Na Śląsku powstała akademia, która ma pomóc uchronić branżę motoryzacyjną przed brakiem mechaników
11/Gru

Na Śląsku powstała akademia, która ma pomóc uchronić branżę motoryzacyjną przed brakiem mechaników

Jak alarmują branżowi eksperci, mimo iż park pojazdów w Polsce jest coraz starszy, już w najbliższych latach może zabraknąć wykwalifikowanych mechaników do napraw naszych samochodów. By temu zapobiec Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna wraz z partnerami biznesowymi, w tym firmą Moto-Profil - właścicielem największej sieci warsztatów w Polsce (ProfiAuto Serwis) oraz we współpracy z uczelniami wyższymi: Politechniką Śląską i Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej a także ośmioma szkołami kształcącymi mechaników pojazdów samochodowych powołały "Automotive StrefAcademy KSSE".
ProfiAuto chce zaoszczędzić mechanikom czas zamawiania części - debiut nowego katalogu online
8/Gru

ProfiAuto chce zaoszczędzić mechanikom czas zamawiania części - debiut nowego katalogu online

Sieć ProfiAuto – twórca pierwszego katalogu online w polskiej branży aftermarket – uruchomiła 20 listopada br. nową wersję swojego flagowego narzędzia do zamawiania części i akcesoriów motoryzacyjnych w sieci. Nowy katalog ProfiAuto ma w niektórych przypadkach skrócić czas zamawiania produktów nawet o 90 procent. Aktualna wersja ma też umożliwi dużo łatwiejsze i bardziej intuicyjne wyszukiwanie oraz grupowanie wyników zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych.
30 lat w branży: IX Konferencja ProfiAuto i Konferencja Partnerów Handlowych Moto-Profil
11/Paź

30 lat w branży: IX Konferencja ProfiAuto i Konferencja Partnerów Handlowych Moto-Profil

W dniach 6-7 października br. odbyło się coroczne spotkanie partnerów sieci ProfiAuto, tym razem połączone z jubileuszem 30-lecia jej właściciela – firmy Moto-Profil. W wydarzeniu wzięło udział ponad 450 gości – partnerów sieci, kontrahentów oraz dostawców z całej Europy. Choć event miał charakter jubileuszowy, skupiono się przede wszystkim na przyszłości branży, Moto-Profilu i ProfiAuto, w tym: nadchodzącym debiucie nowego katalogu online, rozszerzaniu sieci o kolejne punkty oraz rozwoju marek własnych: ProfiPower, OYODO i JPN.
Debiutuje nowa strona internetowa ProfiPower
25/Wrz

Debiutuje nowa strona internetowa ProfiPower

ProfiPower to – obok OYODO i JPN – jedna z marek własnych Moto-Profilu. Ponad 5300 mechaników i tysiące kierowców, którzy zaufali marce, od września br. może śledzić informacje na jej temat nie tylko na Facebooku, ale także na stronie www.profipower.eu.
Niezależny aftermarket motoryzacyjny chce się rozwijać
14/Wrz

Niezależny aftermarket motoryzacyjny chce się rozwijać

Ośmiu na dziesięciu mechaników nie żałuje decyzji o założeniu serwisu motoryzacyjnego i jeszcze raz wybraliby tę formę działalności, rozpoczynając nowy biznes – wynika z badania przeprowadzonego w warsztatach ProfiAuto Serwis. Dobre nastroje w branży potwierdza też wzrost liczby nowych partnerów należącej do grupy Moto-Profil sieci: do 240 zrzeszonych firm dołączyło w ostatnich miesiącach aż sześć nowych hurtowni i sklepów motoryzacyjnych.