Nowe badania ankietowe polskich kierowców

Raczej nie dbamy o ustawienie świateł i nie sprawdzamy stanu naszych opon, ale za to bardzo często myjemy karoserię – takie są pierwsze wnioski z wielkiego sondażu przeprowadzonego przez ProfiAuto wśród właścicieli używanych samochodów. Dotychczas wypełniono ponad 1200 ankiet.

2017-08-18-myjnia.jpg

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród właścicieli używanych samochodów podczas akcji PitStop, poziom wiedzy polskich kierowców i stan ich aut jest przeciętny. Aż 80% z nich nie zna prawidłowej wysokości bieżnika, a prawie 75% sprawdza ustawienie świateł tylko raz w roku.

 Jak zaobserwowaliśmy na organizowanych przez nas w całej Polsce akcjach przeglądowych, ocena własnego samochodu mocno rozmija się z tym, co widać po zajrzeniu pod maskę – mówi Michał Tochowicz, dyrektor ds. rozwoju i strategii marki ProfiAuto, należącej do firmy Moto-Profil.

Polscy kierowcy największą uwagę przykładają do sprzątania swojego samochodu. Niemal 64% przebadanych właścicieli pojazdów przyznaje się do częstego czyszczenia auta – średnio raz na dwa tygodnie. Gorzej wypada kwestia sprawdzania ciśnienia w oponach. 60% ankietowanych bada ilość powietrza w kołach kilka razy w roku lub tylko w czasie ich wymiany. Natomiast ustawienie świateł zazwyczaj kontrolowane jest w trakcie przeglądu okresowego – 74% wskazań. Co więcej, 31% respondentów nigdy nie korzysta z manualnego sterowania lampami. Najgorzej wypada znajomość prawidłowej, minimalnej wysokości bieżnika w oponach. Średnio  co piąty ankietowany wiedział, że jest to 1,6 mm.

– Po przeanalizowaniu 1200 zebranych ankiet możemy stwierdzić, że dla polskich kierowców bardziej istotne jest to, co widać na zewnątrz, niż bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego. Na troskę o stan techniczny samochodu oraz jego estetykę wpływa także marka posiadanego auta – mówi Michał Tochowicz.

Po rozdzieleniu wyników na właścicieli poszczególnych marek samochodowych najlepiej w zestawieniu wypadli posiadacze aut marki BMW. 60% z nich sprząta swój samochód co najmniej raz w tygodniu, a prawie połowa zna prawidłową minimalną wysokość bieżnika w oponach. Po drugiej stronie szali uplasowali się posiadacze Chevroletów. 51% z nich kontroluje ciśnienie w kołach dwa razy w roku, a ponad połowa sprawdza ustawienie świateł przy okazji badania technicznego. Bardzo źle wypadli również właściciele Mazd – tylko 4% z nich znało prawidłową minimalną wysokość bieżnika w oponach. Ankieta została przeprowadzona podczas ogólnopolskiej akcji darmowych przeglądów PitStop.
W trakcie PitStopów kierowcy oraz serwisanci wypełniają anonimowe kwestionariusze, w których odpowiadają na pytania związane z dbaniem o swój samochód i jego serwisowaniem. Dotychczas zebrano wyniki z kilkudziesięciu spotkań, które miały miejsce w różnych częściach Polski. Do końca roku odbędzie się jeszcze trzydzieści odsłon akcji.

Zobacz inne aktualności

Ostatnie aktualności

Samochody z kratką dobre nie tylko dla firm. Mechanicy wprost: to proste, solidne modele
19/Wrz

Samochody z kratką dobre nie tylko dla firm. Mechanicy wprost: to proste, solidne modele

Samochody z kratką są jednoznacznie kojarzone z dużymi flotami. Obecnie coraz rzadsze, jednak rynek używanych jest wciąż bogaty w takie pojazdy. Mają ogromną zaletę dla przedsiębiorców, ale czy jest sens kupowania takiego samochodu prywatnie? Mechanicy nie mają wątpliwości.
Moto-Forum 2024, czyli wielkie spotkanie ekspertów branży aftermarket
29/Lip

Moto-Forum 2024, czyli wielkie spotkanie ekspertów branży aftermarket

Nowa nazwa i formuła. Niezmienne pozostaną integracja grupy oraz wymiana doświadczeń biznesowych. W tym roku spotkanie sieci ProfiAuto i ProfiAuto Serwis odbędzie się w ramach wspólnego wydarzenia - Moto-Forum 2024. Weźmie w nim udział ponad 400 przedstawicieli warsztatów samochodowych i blisko 260 hurtowni motoryzacyjnych.
Mechanicy o autach poleasingowych i poflotowych. Czy warto je kupować?
22/Lip

Mechanicy o autach poleasingowych i poflotowych. Czy warto je kupować?

Skrajnie zaniedbane, a może wprost przeciwnie? Często mówi się, że o auta służbowe nikt nie dba. W pierwszej kolejności należy jednak wyraźnie oddzielić auto poleasingowe pochodzące z floty pojazdów i takie, którym jeździł przedsiębiorca, nierzadko prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. O tym, czy warto kupować poleasingowe i poflotowe auta używane oraz co sprawdzić przed zakupem, mówią eksperci z sieci warsztatów ProfiAuto Serwis i firmy MOTO Flota.
Moto-Profil w pierwszej setce listy największych polskich firm magazynu „Wprost”
28/Maj

Moto-Profil w pierwszej setce listy największych polskich firm magazynu „Wprost”

Moto-Profil znalazł się w pierwszej setce tegorocznej edycji listy 200 największych polskich firm magazynu „Wprost”. W porównaniu do edycji z 2023 roku, spółka awansowała o kilka miejsc, będąc jedną z największych krajowych firm z branży dystrybutorów części motoryzacyjnych w tym zestawieniu.
Moto-Profil „Partnerem Roku” stowarzyszenia TEMOT International
21/Maj

Moto-Profil „Partnerem Roku” stowarzyszenia TEMOT International

Firma Moto-Profil otrzymała tytuł „Shareholder of the Year” TEMOT International – jednego z największych międzynarodowych stowarzyszeń zrzeszających globalnych dystrybutorów części motoryzacyjnych. Statuetki przyznano na corocznym spotkaniu członków organizacji, tym razem odbywającym się w Warszawie. Moto-Profil był w gronie jedynie 10 spośród wszystkich 115 firm członkowskich, którym przyznano nagrody na tegorocznej edycji konferencji.
ProfiAuto Wirtualny Warsztat w prestiżowym raporcie o Metavers fundacji Res Publica i firmy Meta
16/Kwi

ProfiAuto Wirtualny Warsztat w prestiżowym raporcie o Metavers fundacji Res Publica i firmy Meta

Projekt ProfiAuto Wirtualny Warsztat, który z pomocą wirtualnej rzeczywistości uczy młodych mechaników zawodu, stał się częścią raportu „New Digital Frontier” fundacji Res Publica. Wydawnictwo zostało przygotowane m.in. z twórcami Facebooka oraz Instagrama – firmą Meta i wskazuje jak koncept metaverse może mieć zastosowanie w codziennym życiu obywateli Europy Środkowo-Wschodniej. ProfiAuto Wirtualny Warsztat znalazł się w tej publikacji m.in. wśród innych innowacyjnych rozwiązań wykorzystujących wirtualną rzeczywistość z Litwy, Polski oraz Słowacji.
Nowe rozdanie w ProfiAuto. Poznajcie Ambasadorów marki
15/Kwi

Nowe rozdanie w ProfiAuto. Poznajcie Ambasadorów marki

38. To nowa i szczególna liczba w ProfiAuto. Dokładnie tylu liczy grupa Ambasadorów ProfiAuto, która działa w ramach sieci od 1 kwietnia. Największa w Polsce sieć niezależnych sklepów i hurtowni motoryzacyjnych stawia na nową strategię, spójność i jednolitą komunikację.
Branża aftermarketu motoryzacyjnego będzie rosła szczególnie w Polsce
5/Kwi

Branża aftermarketu motoryzacyjnego będzie rosła szczególnie w Polsce

Jak wskazują analizy ekspertów motoryzacyjnych, w najbliższych latach park samochodów ma ulegać sukcesywnemu starzeniu się, co paradoksalnie ma związek z postępującą elektryfikacją pojazdów. Dzięki temu wartość globalnego IAM (rynku dystrybutorów, sklepów oraz hurtowni motoryzacyjnych) ma zwiększyć się o niemal 18 miliardów USD do końca dekady. Jak przekonują eksperci firmy Moto-Profil, szczególnie w Polsce branża ta będzie rosła w szybkim tempie, gdyż kierowców i większości firm nie będzie stać na przesiadanie się do coraz droższych, zelektryfikowanych modeli samochodów. Na przykładzie rozwoju należącej do nich sieci ProfiAuto wskazują też, jak z powodzeniem inwestować dziś w branży IAM.