Niemal 1,7 miliona klientów w warsztatach, wprowadzenie na rynek własnej marki części samochodowych i rozwój nowoczesnych narzędzi online. To jedne z najważniejszych wydarzeń dla spółki Moto-Profil i marki ProfiAuto w ostatnich 12 miesiącach. – Rok 2020 był czasem pełnym wyzwań. Podsumowanie strategicznych aktywności pokazuje, jak dużo udało nam się osiągnąć. Pomimo trudności, branże aftermarket i warsztatowa poradziły sobie doskonale. Patrzymy w przyszłość z optymizmem – mówią przedstawiciele marki.
Utrzymanie dostaw
Wraz z wybuchem pandemii koronawirusa, na rynku pojawiły się naturalne obawy o utrzymanie ciągłości łańcuchów dostaw. Dzięki dynamicznym działaniom, szybko okazało się, że początkowe wątpliwości są bezpodstawne. Dostawy Moto-Profil i ProfiAuto przebiegały bez zakłóceń, utrzymany został zarówno ich czas, jak i liczba tras. Do samego procesu błyskawicznie wprowadzono niezbędne zmiany, w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo klientów oraz przedstawicieli firmy.
– Przeszliśmy w bezkontaktowy tryb realizacji dostaw. Partnerzy zamawiali potrzebne części za pomocą katalogu online lub telefonicznie, a kierowcy dostarczali je w wyznaczone miejsca. Nasi handlowcy bardzo szybko wdrożyli pracę zdalną. Później stopniowo wróciliśmy do wizyt handlowych w standardowej formie, z zachowaniem wymogów sanitarnych. Maseczka, dystans i dezynfekcja dołączyły do „narzędzi” każdego handlowca Moto-Profil – podsumowuje Leszek Żurek, prezes Moto-Profil.
Nowe narzędzia i aktywności online
Dzięki silnej strukturze, można było dynamicznie reagować na zmienną rzeczywistość i szukać rozwiązań, które sprawdzą się w czasie pandemii. W wielu przypadkach firma zbierała owoce stałej pracy nad unowocześnianiem oprogramowania i infrastruktury informatycznej. Sztandarowym projektem w 2020 roku okazała się aplikacja ProfiAuto z modułem płatności online ProfiAuto Pay, która w połączeniu z promocją „door to door” pozwoliła klientom na bezkontaktową naprawę samochodu. To pierwsze tego typu rozwiązanie na rynku. Aplikacja spotkała się z uznaniem kierowców i zainteresowaniem mediów. Rozwinięty został także projekt online „Wirtualny warsztat” – łączący prezentację modelowego warsztatu z podnoszeniem kompetencji mechaników przez Internet.
– Jako sieć zrobiliśmy wszystko, aby przedstawiciele partnerskich hurtowni i sklepów oraz warsztatowcy otrzymali nowe narzędzia, pozwalające im nadal bez przeszkód naprawiać samochody i rozwijać się, bo to podstawa. Do tych rozwiązań zaliczamy m.in. aplikację, projekt „Wirtualny warsztat”, ale także rozwój oprogramowania katalogowego czy webinaria i szkolenia online. Niektóre zmiany musiały przyspieszyć, ale jesteśmy przekonani, że nowoczesne narzędzia pozostaną z nami na zawsze – komentuje Łukasz Kopiec, członek zarządu i dyrektor marketingu Moto-Profil.
Rozwój sieci
Mimo pandemii, do sieci sklepów i hurtowni ProfiAuto dołączyli kolejni partnerzy, a stali – otworzyli nowe punkty i filie. Z zachowaniem podobnej dynamiki, jak w 2019 roku, rozwijała się także sieć warsztatów niezależnych ProfiAuto Serwis. Zapytani o tendencje, jej koordynatorzy wskazują m.in. coraz lepszy standard i wyposażenie warsztatów składających aplikację do sieci oraz szybkie wdrożenie w wielu warsztatach usług „door to door”, dotychczas zarezerwowanych głównie dla klientów marek premium.
– Obecnie sieć ProfiAuto Serwis w Polsce tworzy ponad 1600 serwisów. W 2020 roku dołączyło do nas 382 przedsiębiorców – wśród nich tacy, którzy przenieśli się do nas z innej sieci. Szacujemy, że z usług ProfiAuto Serwisów skorzystało w tym roku niemal 1,7 mln klientów. Najprężniej sieć rozwija się na Dolnym Śląsku, Wielkopolsce oraz na Śląsku – podsumowuje Mariusz Maksym, koordynator sieci ProfiAuto Serwis.
Marka własna
Mimo zawirowań na rynku spowodowanych przez COVID-19, ProfiAuto wprowadziło z sukcesem na rynek własną markę części samochodowych – ProfiPower. Oferta obejmuje aktualnie m.in. akumulatory, filtry i elementy układu hamulcowego. W ramach jej promocji przeprowadzono także cykl ogólnopolskich szkoleń ProfiPower Tour.
– Wystartowaliśmy pod hasłem „ProfiPower. Siła jakości”. Niedługo później otrzymaliśmy prestiżowy certyfikat „Dobra Marka 2020 – jakość, zaufanie, renoma”, dołączając do największych marek Polsce, wyróżnionych na podstawie badań konsumenckich. Dzięki pozytywnemu przyjęciu na rynku, kontynuujemy pracę nad kolejnymi kategoriami produktów, które chcemy wdrażać w 2021 roku – mówi Adam Kapek, wiceprezes Moto-Profil.
Podstawą są relacje
Przedstawiciele Moto-Profil i ProfiAuto podkreślają, że pandemia przypomniała także o znaczeniu zagadnień „miękkich”. Komunikacja, wsparcie, współpraca – wszystkie te wartości sprawdziły się w praktyce i pokazały, że stoją za nimi przede wszystkim ludzie. Podstawą okazało się zaangażowanie Partnerów – właścicieli sklepów, hurtowni i warsztatów, którzy na co dzień koncentrowali się na się utrzymaniu swojej pozycji na rynku. Ze strony sieci otrzymali oni wsparcie zespołów handlowych, koordynatorów, szkoleniowców i marketingowców. Komunikacja obejmowała w tym czasie nie tylko kwestie związane z codziennym działaniem, ale również m.in. porady dotyczące funkcjonowania w ramach aktualnej sytuacji epidemicznej, obostrzeń itp. Doskwierał brak bezpośredniego kontaktu, ale relacje podtrzymywane były dzięki aktywnościom online, m.in. webinarom czy szkoleniom. Niektóre z wieloletnich projektów udało się przeprowadzić offline, choć w zmodyfikowanej formie – m.in. cykl szkoleń „Akademia Zarządzania ProfiAuto” czy ProfiAuto Racing Cup.
– Rok 2020 był bez wątpienia inny niż dotychczasowe. Jako sieć hurtowni, sklepów i serwisów samochodowych kończymy go pełni siły i optymizmu. Sprawdziliśmy się w niełatwych sytuacjach, pokazaliśmy siłę komunikacji i wsparcia, radząc sobie w nowych okolicznościach. Priorytetem dla nas było, jest i będzie wspieranie naszych partnerów i ich klientów – podsumowuje Michał Tochowicz, wiceprezes Moto-Profil.